Tuesday, April 16, 2013

တရားဥပေဒသည္ တရားမွ်တမွန္ကန္၍ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္မႈရွိရမည္။


(Just and Fair)
          တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးသေဘာတရား၌ ဥပေဒသည္အၾကီးျမင့္ဆံုးေသာ တန္ခိုးအာဏာရိွရ မည္ဆိုရာ တြင္၊ အဆိုပါတရားဥပေဒျပဌာန္းခ်က္ကိုယ္တိုင္၌သည္ပင္လွ်င္ တရားမွ်တမႈနွင့္သင့္ျမတ္ ေလ်ာ္ကန္မႈရိွေသာ ဥပေဒျဖစ္ရန္လည္းလိုေပသည္။ ဥပေဒသည္ အားလံုး၏အထက္၌ အျမင့္ဆံုး ေနရာတြင္ရိွသည့္တိုင္၊ အကယ္၍ အဆိုပါတရားဥပေဒသည္ အုပ္ခု်ပ္သူအာဏာပိုင္မ်ား၏အကို်း စီးပြားနွင့္အာဏာတည္ျမဲေရးကိုသာေရွ့ရႈျပီး၊ အမ်ားျပည္သူမ်ားအားဖိနိွပ္ခု်ပ္ခ်ယ္သည့္ ဥပေဒမို်းျဖစ္ပါက အဆိုပါဥပေဒသည္ တရားမွ်တမွန္ကန္၍သင့္ျမတ္ ေလ်ာ္ကန္မႈ မရိွသည့္ဥပေဒသာလွ်င္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ထိုကဲ့သို့ေသာဥပေဒမ်ားသည္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အေထာက္အကူမျဖစ္ သည္သာမက၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုပင္ထိခိုက္ေစမည္ျဖစ္ေပသည္။
ေရွးေခတ္အယူအဆတို့၌ ျပင္းထန္၍ထိေရာက္ေသာ အျပစ္ဒဏ္မ်ားခ်မွတ္ျခင္းအားျဖင့္ တရားဥပေဒအား မွ်တမႈရိွရန္ေဖၚေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ တရုပ္ျပည္၏ ပထမဦးဆံုး ဧကရာဇ္ဘုရင္ရီွဟန္အန္တီ (Shihu Anqdi) ကျပင္းထန္ထိေရာက္ေသာဥပေဒကို ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္မွသာလွ်င္ လူတို႔၏ မတရားေဆာင္ရြက္မႈကို ဟန္႔တား နိုင္မည္ဟုယူဆခဲ့သည္။


          ဘီစီ (၂၉၀၀) မွ ဘီစီ (၆၁၂) အတြင္း ထြန္းကားခဲ့သည့္ အဆီးရီးယားနိုင္ငံ၏ ဥပေဒမ်ားတြင္ ေသဒဏ္ ေပးျခင္း၊ ကိုယ္လက္အဂၤါအစိတ္အပိုင္းမ်ားကိုျဖတ္ေတာက္ျခင္း၊ တံက်င္လိွု်ျခင္း၊ ကတၱရာေစးျဖင့္ေလာင္းျခင္း အစရိွသည့္ ၾကမ္းၾကုတ္ရက္စက္ေသာျပစ္ဒဏ္မ်ားျဖင့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပဌာန္းခဲ့သည္။ သက္ဦးဆံပိုင္ေခတ္၏ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ထားပံုမွာ သူ႔ေခတ္အခိ်န္ခါအေလွ်ာက္ သူတို႔ ျပဌာန္းေသာဥပေဒသည္ တရားမွ်တမႈရိွခဲ့သည္ဟု သံုးသပ္ၾကသည့္တိုင္၊ ယေန့ကာလအေျခအေနအခိ်န္အခါ၌ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရိွေကာင္းမွရိွမည္ျဖစ္ပါသည္။
          (၁၇) ရာစု အဂၤလန္ျပည္ ပထမေျမာက္အယ္လ္စ္ဇဘက္ ဘုရင္မၾကီးလက္ထက္ ဥပေဒမ်ားအရ ရာဇ၀တ္သားတို႔အားႀကဳိးမိန္႔ေပးျခင္း၊ ၀မ္းဗိုက္ေဖာက္၍အူမ်ားထုတ္ျခင္း၊ အရွင္လတ္လတ္ မီးရိႈ႕သတ္ျဖတ္ျခင္း မ်ားျပုလုပ္ခဲ့သည္။ (၁၈၀၀) ခုနွစ္၌ အဂၤလန္နိုင္ငံတြင္(၁၀) နွစ္သား ကေလးငယ္ တစ္ဦးအား စာတိုက္တြင္ ပစၥည္းခိုးမႈျဖင့္လည္းေကာင္း၊ (၁၈၀၁) ခုနွစ္တြင္ အသက ္(၁၃) နွစ္သာရွိေသးသည့္ လူငယ္တစ္ဦးကို ဇြန္းတစ္ေခ်ာင္းခိုးမႈျဖင့္ ႀကဳိးေပးသတ္ျဖတ္ခဲ့သည္တို႔ကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ျပင္းထန္ထိေရာက္ေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားသတ္မွတ္၍ ဥပေဒကိုျပဌာန္းျခင္းျဖင့္ မတရားမႈကို တားဆီးနိုင္မည္ဟုခံယူခဲ့ၾကသည္။ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ ျမန္မာနိုင္ငံ၌ ဘုရင္စနစ္စိုးမိုးခဲ့စဥ္ ျပစ္ဒဏ္ ခ်မွတ္ရာတြင္ (၃၂) မို်းရိွရာ လြန္စြာရက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္ခဲ့ေလသည္။ ေရႊနန္းသံုးေ၀ါဟာရအဘိဓာန္ အပိုဒ္ (၄၀၉) ၌ ရာဇ၀တ္ဒဏ္ ရွစ္ ရပ္ကိုေဖာ္ျပထားရာ လြန္စြာရက္စက္သည့္ျပစ္ဒဏ္မ်ား ျဖစ္ခဲ့သည္။
          ျပင္းထန္ထိေရာက္ေသာ ျပစ္ဒဏ္ခ်မွတ္ျခင္းျဖင့္ ျပစ္မႈမ်ားျဖစ္ပြားမႈကိုဟန္႔တားနိုင္မည္ဟု သံုးသပ္ခဲ့ ျခင္းမွာ ယေန႔ေခတ္ကာလတြင္ လက္ခံ၍ရေတာ့မည္မဟုတ္ေခ်။ တရားဥပေဒဆိုသည္မွာ တရားမွ်တမႈအျပင္ ပါတ္၀န္းက်င္အေျခအေနနွင့္လိုက္ေလ်ာညီေထြ(သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္မႈ) ရိွရမည္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ တရားဥပေဒသည္ အမွန္တရားနွင့္သက္သာခြင့္ကိုရေအာင္ ျပဌာန္းရန္ျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒသည္ ဂလဲ့စား ေခ်ျခင္းမဟုတ္ေခ်။ ျပစ္မႈျဖစ္ရသည့္အေၾကာင္းတရား၊ ျပစ္မႈကူ်းလြန္ရသည့္ရည္ရြယ္ခ်က္ စသည္တို႔ကို စုေပါင္း သံုးသပ္ျပီးမွ ျပစ္မႈအရ ျပစ္ဒဏ္က်ခံသင့္၊ မသင့္ကိုဆံုးျဖတ္ျခင္းျဖင့္ ဥပေဒသည္တင့္တယ္ေလ်ာက္ပတ္မႈရိွရန္ လိုအပ္သည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ဥပေဒ၌ ကင္းလြတ္ရမည့္အခ်က္မ်ားကို၄င္း၊ ကာကြယ္ခုခံပိုင္ခြင့္ ရိွသည့္ ျပစ္မႈမ်ားဟူ၍၄င္း ျပဌာန္းထားျခင္းျဖစ္ေပသည္။
          ဘီစီ (၂၀၀၀) တြင္ ေမဆိုပိုေတးမီးယားတိုင္းျပည္ကိုအုပ္စိုးခဲ့ေသာ ဆဌမေျမာက္ ဘာဘီလိုနီးယန္း ဘုရင္ ဟာမူရာဘီသည္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒနွင့္ တရားမဥပေဒ နွစ္မို်းစလံုးနွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ဥပေဒၾကီးကို ျပဳစုခဲ့သည္။ ယင္းဥပေဒၾကီးသည္ ဟာမူရာဘီကိုဓဥပေဒဟု ကမၻာ့ဥပေဒသမိုင္းတြင္ထင္ရွားသည္။ ယင္းေခတ္ ကဥပေဒမ်ားတြင္ အျပည့္စံုဆံုးနွင့္အထင္ရွားဆံုးေသာ ဥပေဒျဖစ္သည္။ ပုဒ္မေပါင္း (၂၈၂) ခု၊ ပါ၀င္ျပဌာန္း ထားသည္။ ထိုဥပေဒတြင္-“မ်က္လံုးတစ္လံုး ဆံုးရံႈးလွ်င္၊ မ်က္လံုးတစ္လံုးခ်င္း။ သြားတစ္ေခ်ာင္းဆံုးရံႈးလွ်င္ သြားတစ္ေခ်ာင္းခ်င္း။” “An eye for an eye and a tooth for a tooth” အေလွ်ာ္ျပန္ေပးရမည္ဟု ဥပေဒ ျပဌာန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ဥပေဒပုဒ္မပါျပဌာန္းခ်က္အား တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးရႈ႕ေဒါင့္မွ ခ်ဥ္းကပ္ၾကည့္ မည္ဆိုပါက တရားမွ်တမႈရိွသည္ဟုဆိုနိုင္သည့္တိုင္၊ ဥပေဒတရပ္ အေနျဖင့္ျပဌာန္းရန္ သင့္ျမတ္ေလ်ာ္ကန္မႈမရိွ သည္ကို ေတြ႔ျမင္နိုင္ေပသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အဆိုပါျပဌာန္းခ်က္မွာ ဂလဲ့စားေခ်(ေစ)သည့္သေဘာ ျဖစ္၍ျဖစ္သည္။ ဥပေဒဆိုသည္မွာ ဂလဲ့စားေခ်ရန္ျပဌာန္းထားျခင္း မဟုတ္သည့္အျပင္၊ အမွန္တရား၏ အေၾကာင္းရင္းဇစ္ျမစ္ကိုလည္းရွာေဖြ၍၊ လိုအပ္သည့္ကုစားမႈ (သက္သာခြင့္) ကိုပါ ရွာေဖြေဖၚထုတ္ေပးျခင္း လည္းျဖစ္ေပသည္။
တနည္းအားျဖင့္ဆိုပါက  အဘယ့္ေၾကာင့္ထိုကဲ့သို့ျဖစ္ပြားရျခင္းျဖစ္သည္ကို၄င္း၊ ထိုကဲ့သို့ ျဖစ္ပြားေစရန္အတြက္ ျပစ္မႈမကင္းေသာရည္ရြယ္ရင္းစိတ္ သို့မဟုတ္ အၾကံအစည္ျဖင့္ျပုလုပ္ျခင္း ဟုတ္မဟုတ္ကို၄င္း ရွာေဖြေဖၚထုတ္ ရသည့္အျပင္၊ ကူ်းလြန္သည့္ျပစ္မႈနွင့္ညီမွ်ေသာ ျပစ္ဒဏ္ကိုသာလွ်င္ တရားရံုးကသံုးသပ္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရ ျခင္းျဖစ္သည္။ တရားသူၾကီးမ်ားသည္ ဥပေဒကအပ္နွင္းထားေသာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေဘာင္အတြင္းမွ သင့္ေလ်ာ္မွ်တ ေသာျပစ္ဒဏ္ကို ဆံုးျဖတ္ေပးရန္ျဖစ္သည္။ အမ်ားဆံုးျပစ္ဒဏ္သတ္မွတ္ခ်က္နွင့္ အနည္းဆံုးျပစ္ဒဏ္ သတ္ မွတ္ခ်က္မ်ားကို ဥပေဒ၌ ျပဌာန္းပါရိွျပီးျဖစ္ပါက အမႈစီရင္ဆံုးျဖတ္ရသည့္တရားသူၾကီးအေနျဖင့္ ဆင္ျခင္တံု တရားကို လက္ကိုင္ထား၍ ျပစ္ဒဏ္မည္မွ်ျဖစ္သင့္သည္ကိုဆံုးျဖတ္ရျခင္းျဖစ္ရာ၊ အဂတိတရားမလိုက္စားဘဲ ကူ်းလြန္သည့္ျပစ္မႈနွင့္မေလွ်ာ္ညီေသာ ၾကီးေလးသည့္ျပစ္ဒဏ္မ်ားကိုျဖစ္ေစ၊ စတိမွ်သာျဖစ္ေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ား ကိုျဖစ္ေစ တရာရံုးမ်ားကခ်မွတ္ရန္မဟုတ္ေခ်။ တရားစဲြဆိုျခင္း၏အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္၌ စြပ္စဲြခံရသူ (တရားခံ) အား အျပစ္ရရိွရန္သက္သက္အတြက္မဟုတ္ေပ။ တရားမွ်တမႈကိုရရိွရန္ အတြက္ေဆာင္ရြက္ျခင္းလည္း ျဖစ္ ေပသည္။
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ နိုင္ငံသားနွင့္နိုင္ငံေရးအခြင့္အေရးဆိုင္ရာ သေဘာတူစာခု်ပ္ ၏ အပိုဒ္ (၇) ၌ မည္သူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ကိုမွ် ညွဥ္းပန္းနိွ္ပ္စက္ျခင္း၊သို့မဟုတ္၊ ရက္စက္ၾကမ္းၾကုတ္ေသာ၊ လူမဆန္ေသာ၊ ဂုဏ္သေရပ်က္ ေစေသာ ဆက္ဆံမႈမို်း၊ သို့မဟုတ္၊အျပစ္ေပးမႈမို်း မျပဳလုပ္ရ ဟုျပဌာန္းထားပါသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံရိွအခို့်ေသာ တရားဥပေဒမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္မည္ဆိုပါက တရားမွ်တမႈနွင့္ သင့္ျမတ္္ေလ်ာ္ကန္မႈ မရိွေသာဥပေဒမ်ားကို စစ္အာဏာပိုင္မ်ားက ျပဌာန္းထားသည္ကိုေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ “နိုင္ငံ ေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေပၚေပါက္ေရးသည္ ျမန္မာနိုင္ငံသား အားလံုး၏တာ၀န္ျဖစ္သည္”ဟုေၾကြးေၾကာ္ ၍ ေန့စဥ္ထုတ္အစိုးရသတင္းစာမ်ား၏မ်က္နွာဖံုး၌ အဆက္မျပတ္ေဖၚျပေနေသာ္လည္း၊ တဖက္၌မူ အဆိုပါ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆဲြေရးအတြက္ နိုင္ငံသားမ်ား၏ နိုင္ငံေရးတြင္ပါ၀င္ပတ္သက္မႈကို မတရားဖိနိွပ္ တားဆီးသည့္ ဥပေဒကိုထုတ္ျပန္ကာ နိုင္ငံသားနွင့္နိုင္ငံေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ားကို ခို်းေဖါက္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။
န၀တ စစ္အာဏာပိုင္တို့သည္ “နိုင္ငံေတာ္တာ၀န္ကို တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ စနစ္တက် လဲႊေျပာင္းေပးေရးနွင့္ အမို်းသားညီလာခံလုပ္ငန္းမ်ား ေအာင္ျမင္စြာေဆာင္ရြက္ေရးတို့ကို ေနွာင့္ယွက္ဆန့္က်င္ျခင္းမွ ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒ”ကိုထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ အဆိုပါဥပေဒ၏ အခန္း (၂)၊ တားျမစ္ခ်က္မ်ားအခန္း၊ ပုဒ္မ ၃ (ဃ) ၌ “တရား၀င္ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္မရိွဘဲ အမို်းသားညီလာခံ၏ လုပ္ငန္းမ်ားကိုေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ သို့မဟုတ္၊ နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ေရးဆဲြျခင္း၊ သို့မဟုတ္၊ ေရးဆဲြျဖန့္ေ၀ျခင္း” ကိုမျပုလုပ္ရန္တားျမစ္ထားျပီး၊ ေဖါက္ဖ်က္ပါက ျပစ္ဒဏ္အျဖစ္ အခန္း (၃)၊ ပုဒ္မ ၄ ၌ “မည္သူမဆို ပုဒ္မ ၃ ပါ တားျမစ္ခ်က္တစ္ရပ္ရပ္ကို ေဖါက္ဖ်က္ကူ်းလြန္ ေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွားစီရင္ျခင္းခံရလွ်င္ ထိုသူကိုေထာင္ဒဏ္အနည္းဆံုး (၅) နွစ္မွ အမ်ားဆံုး (၂၀) နွစ္အထိ ခ်မွတ္ရမည့္အျပင္၊ ေငြဒဏ္လည္းခ်မွတ္နိုင္သည္” ဟုျပဌာန္းထားေပသည္။
ဤသည္ကိုၾကည့္လွ်င္ တဖက္၌ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေပၚေပါက္ေရးမွာ နိုင္ငံသားမ်ား၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုထားျပီး၊ အျခားတဖက္၌မူ တင္းၾကပ္ျပီး ျပင္းထန္သည့္ဥပေဒမ်ားကို ထုတ္ျပန္၍ ျပည္သူလူထု၏ နိုင္ငံေရး တြင္ပါ၀င္ပတ္သက္ခြင့္ကို ျငင္းပယ္ပိတ္ပင္ထားသည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္ေပသည္။ စစ္အာဏာပိုင္ တို့သည္ ၄င္းတို့စိတ္တိုင္းၾကေရးဆဲြျပီး စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကို သက္ဆိုးရွည္ေစမည့္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို လက္ခံျခင္းမွလဲြ၍ မွတပါး အျခားအရာမရိွနိုင္ေစရန္  တင္းၾကပ္သည့္ဥပေဒမ်ား၊ ဖိနိွပ္ခု်ပ္ခ်ယ္သည့္ဥပေဒမ်ား အား ျပဌာန္းထားသည္ကို အထင္အရွားေတြ႔ရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ စစ္အာဏာပိုင္မ်ားလက္ေအာက္၌ ျပဌာန္းေသာဥပေဒမ်ားသည္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကိုေရွးရူ့ျပီး တရားမွ်တမွန္ကန္၍သင့္ျမတ္ေသာ ျပဌာန္းခ်က္ မ်ားပါသည့္ ဥပေဒမ်ားမဟုတ္ၾကသည္ကိုေတြ႔ရိွ သံုးသပ္နိုင္မည္ျဖစ္ေပသည္။
ထို့အျပင္ ျပစ္မႈနွင့္ျပစ္ဒဏ္ေပးေရးအပိုင္း၌လည္း ကူ်းလြန္ေသာျပစ္မႈနွင့္မမွ်တေသာ ၾကီးေလးသည့္ျပစ္ဒဏ္ မ်ားကို ခ်မွတ္ေလ့ရိွျခင္းအားျဖင့္ ဥပေဒကိုလက္စားေခ်ေရးကရိယာသဖြယ္ အသံုးျပုေနသည္ကို ထင္ရွားစြာ ေတြ႔ျမင္ရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ၁၉၉၆ ခုနွစ္တြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ လူရႊင္ေတာ္ ဦးပါပါေလးတို့အမႈ၌ ၁၉၉၆ ခုနွစ္တြင္က်ေရာက္ေသာ လြတ္လပ္ေရးေန့အခမ္းအနားတရပ္ကို အမို်းသားဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခု်ပ္ အေထြ ေထြအတြင္းေရးမွဴးေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ေနအိမ္၀င္းအတြင္း၌ က်င္းပရာတြင္ ေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္ေသာ ျမို့ေတာ္၀င္းမာ အျငိမ့္အဖဲြ႔မွ လူရႊင္ေတာ္ ဦးပါပါေလးနွင့္ ဦးလူေဇာ္တို့အား ၁၉၅၀ ျပည့္နွစ္၊ အေရးေပၚစီမံမႈ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၅ -ျဖင့္ အေရးယူခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၆ခုနွစ္ မတ္လ (၁၈) ရက္ေန့တြင္ ၄င္းတို့အေပၚ ေထာင္ဒဏ္ (၇) နွစ္ ခ်မွတ္ျပီးေနာက္ ထိုနွစ္ဧျပီလအတြင္း၌ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျမစ္ၾကီးနားျမို့အနီးရိွ ၾကိမ္ခရမ္က ရဲဘက္စခန္း သို့ ပို့ေဆာင္ခဲ့ပါသည္။ 
အဆိုပါရဲဘက္စခမ္း၌ ၄င္းတို့အား သံေခ်ခ်င္းမ်ားခတ္ထားျပီး အလုပ္ၾကမ္းမ်ားကို ခိုင္း ေစခဲ့ပါသည္။ ဦးပါပါေလးနွင့္ ဦးလူေဇာ္တို့ ကူ်းလြန္ခဲ့သည္ဆိုေသာျပစ္မႈမွာ န၀တစစ္အစိုးရ၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ အခို့်အေပၚ လူရႊင္ေတာ္ပ်က္လံုးထုတ္ျခင္းသာျဖစ္ေပသည္။ သို့ရာတြင္ စစ္အာဏာပိုင္မ်ားသည္  ဥပေဒကိုဂလဲ့ စားေခ်ေရးလက္နက္သဖြယ္ အသံုးျပု၍ မတန္တဆအျပစ္ဒဏ္မ်ားသတ္မွတ္၍ က်ခံေစခဲ့ျခင္းမွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈမရိွျခင္း၏ ျပယုဂ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...