Tuesday, April 16, 2013

ေရွးေဟာင္းလူ့အဖဲြ႔အစည္းမ်ားနွင့္ ဥပေဒ


BC ၄၀၀၀ မွ ၅၀၀၀ - အၾကားတြင္ အေရွ့တိုင္းအင္ပါယာမ်ားဟု ထင္ရွားခဲ့ေသာ အာေရးဗီးယားကြ်န္းဆြယ္ရိွ တီးဂရစ္နွင့္ ယူဖရိတ္ျမစ္၀ွမ္းနွစ္ခုၾကား၌ထြန္းကားခဲ့သည့္ ေမဆိုပိုေတးမီးယား ျပည္၊ ဘာဘီလိုးနီးယားျပည္နွင့္ အာဆီးရီးယားျပည္တို့၌၄င္း၊ အာဖရိကတိုက္ အေရွ့ေျမာက္ပိုင္း နိုင္းျမစ္၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း၊ တရုပ္ျပည္ ျမစ္၀ါျမစ္ ၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း၊ အိနၵိယျပည္ အိႏၵဳျမစ္၀ွမ္းေဒသ၌၄င္း ယဥ္ေက်းမႈ့အားျဖင့္ အတည္တက်ေနထိုင္ခဲ့ၾကေသာ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈ လူ့အဖဲြ႔အစည္းၾကီးမ်ားထြန္းကားခဲ့ၾကသည္၊၊ ယဥ္ေက်းမႈထြန္းကားလာသျဖင့္ တိုင္းျပည္နိုင္ငံအား အုပ္ခု်ပ္မႈအေရးတြင္ တိုင္းသူျပည္သားတို႔ လိုက္နာေဆာင္ရြက္နိုင္ရန္နွင့္ အုပ္စိုးသူတို့၏ သေဘာဆနၵနွင့္အညီ ျပည္သူျပည္သားမ်ားေနထိုင္နိုင္ရန္ စည္းကမ္းနည္းလမ္းမ်ားခ်မွတ္၍ အုပ္ခု်ပ္လာခဲ့ ေပသည္၊၊
ထိုေခတ္လူသားတို့၏ နိုင္ငံေရးစနစ္ကိုေလ့လာလွ်င္ ဘာသာေရးယံုၾကည္စဲြလမ္းမႈက ၄င္းတို့၏ လူ႔အဖဲြ႔စည္း တြင္ အရာရာကိုလႊမ္းမိုးေနခဲ့သည္။ ဘုရားသခင္၏အေစာင့္အမကို အျမဲခံယူရရွိထားေသာ ဘုန္းၾကီး၊ ဘုရင္မ်ား နွင့္ဘာသာေရးတာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ေသာ ဘုန္းၾကီးမ်ား၏ စီမံအုပ္ခု်ပ္မႈ့ေအာက္၌ ယင္းတို့၏ဘ၀ကို ထိန္း ေက်ာင္းေနၾကရသည္၊၊ ဆူေမးရီးယန္းတို့၏ စီးပြားေရးစနစ္အရ အုပ္ခု်ပ္သူမ်ားသည္ နိုင္ငံသားမ်ားအား စည္း ကမ္းခ်က္သတ္မွတ္၍ လုပ္ကိုင္ေစခဲ့သည္။ အဓိကထုတ္ကုန္လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္သည့္ လယ္ယာစိုက္ပို်းေရးနွင့္ လက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို အစိုးရ၏ လယ္သီးစားမ်ား၊ လြတ္လပ္ေသာလယ္သမားမ်ားနွင့္ လက္မႈအလုပ္သမား မ်ား၊ ဘုန္းၾကီးမ်ား၏ အေစအပါးမ်ားနွင့္ ေက်းကြြ်န္မ်ားကျုပလုပ္ၾကရန္ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ထားျပီး၊ အထက္ တန္းလႊာမွလူမ်ားက မိမိတို့လက္ေအာက္ရိွ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ေက်းကြ်န္တို့၏ လုပ္အားမွရရိွေသာ အကို်းစီးပြားကို ခံစားခြင့္ရိွေၾကာင္းျပဌာန္းထားသည္၊၊ အခု်ပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ဆူေမးရီယန္းတို့၏ နိုင္ငံေရး  စနစ္မွာ ဘာသာေရးအစိုးရပင္ျဖစ္ေပသည္။
   
 ဘီစီ ၃၀၀၀ ေနာက္ပိုင္း မက္ဆိုပိုေတးမီးယားေဒသတြင္ ဘာဘီလိုနီးယားလူမို်းမ်ား စိုးမိုးလာခဲ့သည္။ ဘာဘီ လိုနီးယန္းလူမို်းတို့၏ လူ့အဖဲြ့အစည္းတြင္ အုပ္ခု်ပ္ေရးစံနစ္မွာ သက္ဦးဆံပိုင္ စံနစ္ျဖစ္သည္။ ဘီစီ ၂၀၀၀ တြင္ မက္ဆိုပိုေတးမီးယားတိုင္းျပည္ကိုအုပ္စိုးခဲ့ေသာ ဆဌမေျမာက္ ဘာဘီလိုနီးယန္းဘုရင္ျဖစ္သူ ဟာမူရာဘီ  မင္းလက္ထက္တြင္ ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒနွင့္ တရားမဥပေဒ နွစ္မို်းစလံုးနွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ဥပေဒကိုျုပစုခဲ့သည္။ နိုင္ငံေတာ္ကိုအုပ္ခု်ပ္ရာ၌ ပုဒ္မေပါင္း (၂၈၂) ခုပါ၀င္သည့္ ဥပေဒတရပ္ကိုျပဌာန္းကါအုပ္ခု်ပ္ခဲ့သည္။ ထိုဥပေဒ သည္ ဟာမူရာဘီကိုဓဥပေဒ The Code of Hammurabi အျဖစ္ကမၻာ့သမိုင္းတြင္ထင္ရွားခဲ့ေလသည္၊၊  ဘာဘီလိုနီးယန္း လူ့အဖဲြ႔အစည္း၌လည္း ဘာသာေရးအယူအဆမ်ားက အုပ္ခု်ပ္ေရး၌ လႊမ္းမိုးမႈရိွေသာ္လည္း ဘုရင္လုပ္သူမ်ားသည္ တရားဥပေဒစည္းကမ္းမ်ားနွင့္အညီ ထိုေခတ္နွင့္ေလွ်ာ္ညီစြာ အုပ္ခု်ပ္ၾကသျဖင့္ ဘာသာ ေရးအစိုးရစနစ္မို်းမဟုတ္ေတာ့ေခ်။ ဘုရင္သည္သက္ဦးဆံပိုင္ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒကို လူအမ်ားကသိရိွ ေစရန္စီမံျပီး တရားနည္းလမ္းနွင့္အညီအုပ္ခု်ပ္ေသာစနစ္ကို ဖန္တီးထားရိွခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။

အီဂ်စ္ျပည္၌အုပ္စိုးေသာ ဖာရာအို  ဘုရင္မ်ားမွာ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္မ်ားျဖစ္ၾကျပီး၊ နတ္ဘုရားမ်ားမွ ဆင္းသက္လာသူမ်ားျဖစ္သည္ဟူ၍ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားကယံုၾကည္ၾကသည္။ ထို့ေၾကာင့္ ဖာရာအိုဘုရင္ မ်ားကိုဘုရားဘုရင္မ်ားအျဖစ္တိုင္းသူျပည္သားမ်ားက ကိုးကြယ္ၾကသည္။ သို့ျဖစ္၍အီဂ်စ္တို့၏ နိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚမွာ ဘာသာေရးနွင့္တဆက္တည္းျဖစ္ေနေပသည္။ ဖာရာအိုဘုရင္တို့၏ တိုင္းေရးျပည္ရာ အုပ္ခု်ပ္ ေရးသည္လည္း ဘာသာေရးအုပ္ခု်ပ္မႈစနစ္သာျဖစ္ေလသည္။
အိနၵိယျပည္ အိနၵုျမစ္၀ွမ္းတြင္ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈေပၚထြန္းခဲ့သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီမ်ား၏ ရွာေဖြေတြ႔ရိွ ခ်က္မ်ားျဖင့္ သက္ေသထူခဲ့ၾကသည္။ အာရိယန္လူမို်းတို့၏ အိနၵုျမစ္၀ွမ္း ယဥ္ေက်းမႈပ်က္စီးျပီးေနာက္ နွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေက်ာ္ၾကာမွ (ဘီစီ- ၂၀၀၀ ခန့္) ဂဂၤါျမစ္၀ွမ္း အာရိယန္တို့၏ယဥ္ေက်းမႈသည္ အေျခခိုင္မာခဲ့သည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ထိုေခတ္တြင္ ဓမၼသွ်တၱရ  ဟိႏၵဳက်မ္း၀င္ မနုမင္းဓမၼသတ္သည္ အလြန္ထင္ရွားခဲ့သည္။ နိုင္ငံသားတို့ကဘုရင့္အား အုပ္ခု်ပ္မႈေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ မိမိတို့လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္၍ရရိွေသာ အကို်းစီးပြါး ၏ ဆယ္ပံုတစ္ပံုကို ေပးၾကရသည္ဟုလည္းေကာင္း၊ မိမိတို့လယ္ယာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းထြက္ပစၥည္းတို့မွ ၆ ပံု ၁ ပံု ကို အခြန္ေပးေဆာင္ရသည္ဟုလည္းေကာင္း ေတြ့ရိွရေပသည္။
ဟိႏၵဴတို့၏နိုင္ငံေရးမွာ ေရွးေဟာင္းေဘဘီလိုးနီးယန္း၊ အာဆီးရီးယန္းနွင့္ အီဂ်စ္တို့၏ နိုင္ငံေရးစနစ္မ်ားနွင့္မတူ ေပ။ ဟိႏၵဴတို့၏လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတြင္ နိုင္ငံေရးနွင့္ဘာသာေရးနွစ္ရပ္ၾကားထဲ၌ ၾကီးမားေသာျခားနားခ်က္ရိွေနေပ သည္။ ေရွးေဟာင္းအိနၵိယနိုင္ငံ ဟိနၵူလူမို်းမ်ား၏ နိုင္ငံေရးေတြးေခၚမႈတြင္ အစိုးရ (သို့မဟုတ္) မင္း၏အာဏာ ကင္းေနပါက လူ့ေဘာင္အဖဲြ့အစည္းတြင္ အင္အားၾကီးသူက အင္အားငယ္သူကို ညွဥ္းဆဲနိုင္မည့္ အနၱရယ္ရိွ ျခင္းေၾကာင့္ နိုင္ငံေတာ္အာဏာရပ္နွင့္ ယင္း၏စိုးပိုင္ခြင့္သည္ ေပၚထြန္းလာရသည္ဟု ဟိနၵူတို့ကလက္ခံယံု ၾကည္သည္။ အျပစ္ရိွသူကိုအျပစ္ေပးနိုင္ရန္ နိုင္ငံေတာ္အစိုးရ (သို့မဟုတ္) အုပ္စိုးေသာမင္းက တရားဥပေဒ သတ္မွတ္ကာ လူလူခ်င္းက်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားမႈ လူတဦးခ်င္းစီ၏ အသက္အိုးအိမ္စည္းစိမ္ကို ကာကြယ္မႈနွင့္ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာမႈတို႔အတြက္ ေဆာင္ရြက္ရမည္ဟုဆိုသည္။
ဟိနၵူတို့၏နိုင္ငံေရးအေတြးအေခၚအရ အာဏာပို္င္မႈသည္ နိုင္ငံ၏အုပ္ခု်ပ္သူမင္းအျဖစ္ ေပၚထြန္းလာရျပီး ထိုမင္း သည္ပင္လွ်င္ ဥပေဒကိုခို်းေဖါက္၍အျပစ္ကူ်းလြန္ပါက သာမန္နိုင္ငံသားတဦးကဲ့သို့ပင္ အျပစ္ဒဏ္ကို ခံေစရ မည္ဟု လက္ခံယံုၾကည္ၾကေလသည္။




လြန္ခဲ့သည့္နွစ္ေပါင္း ၅၀၀၀ ေက်ာ္ခန့္ကပင္ ျမစ္၀ါျမစ္၀ွမ္း တြင္လည္း တရုပ္ယဥ္ေက်းမႈ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့ သည္ဟု သမိုင္းသုေတသီတို့ကဆိုၾကသည္။ သို့ေသာ္ တရုပ္ျပည္၏ေမာ္ကြန္း၀င္ သမိုင္းမွာမူ ဘီစီ ၂၀၀၀ ခန့္ကစတင္၍ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ တရုပ္တို့၏ နိုင္ငံေရးအေတြး အေခၚသည္ ဟိနၵူတို့နွင့္မ်ားစြာ ဆင္တူျပီး၊ ကမာၻ့အေရွ့အလယ္ပိုင္းေဒသ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းမ်ားနွင့္ ကဲြျပားျခားေပသည္။ တရုတ္လူမို်းေတြးေခၚရွင္မ်ားက  လူတို့၏ ဗီဇနွင့္အတူကပ္၍ပါလာသည့္ မေကာင္းေသာစရိုက္မ်ားကို ကြပ္ကဲထိမ္းသိမ္းရန္အတြက္ တရားဥပေဒသည္လိုအပ္သည္ဟူ၍၄င္း၊ လူတို့သည္သဘာ၀အားျဖင့္ မိုက္မဲေတြေ၀တတ္ၾကသျဖင့္ အသိတရားမွန္ကန္လာေအာင္ ပညာလည္းေပး၊ စည္းကမ္းနွင့္လည္း ကြပ္ကဲ ရမည္ဟူ၍သြန္သင္ခဲ့ၾကသည္။
တရုတ္ရိုးရာဥပေဒက႑သည္ လူမႈစည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚအေျခတည္ထားသည္။ တရုတ္ ရိုးရာ ဥပေဒေပၚထြက္ရာသည္ ဓေလ့ထံုးစံမ်ားျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ဥပေဒသမိုင္းပညာရွင္တို့ ကဆိုၾကသည္။ ဘီစီ ၁၂ ရာစု ကုန္ခါနီးတြင္ ရွန္ေခတ္ (Shang) ပ်က္စီး၍၊ ကို်ေခတ္ (Chou) သို့ ေရာက္လာသည္။ ဤေခတ္သည္ တရုတ္ နိုင္ငံေရး အေတြးအေခၚမ်ား ေပၚထြန္းရာေခတ္ျဖစ္သည္။ ဤေခတ္တြင္ တရုပ္ေတြးေခၚရွင္မ်ားျဖစ္ေသာ ကြန္ဖူ်းရွပ္၊ မင္စီးရပ္၊ ေမာ္တီ၊ ေလာင္ဇီစေသာ ေတြးေခၚရွင္ၾကီးမ်ားေပၚေပါက္လာသည္။ ေရွးေဟာင္းတရုတ္လူမို်းတို့၏ တရားသူၾကီးျဖစ္ခဲ့ေသာ ေတြးေခၚရွင္ ကြန္ဖူ်းရွပ္၏ အဆိုအရမူ တရုတ္လူ့အဖဲြ႔ အစည္းသည္ ဥပေဒအရ စုစည္းတည္ေဆာက္ခဲ့သည္မဟုတ္၊ ကိုယ္က်င့္တရားအရသာလွ်င္ တည္ေဆာက္ခဲ့ ၾကသည္ဟု ေရးသားခဲ့သည္။





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...