Thursday, April 18, 2013

၂၀၀၈ ခုႏွစ္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ အထဲက ႏုိင္ငံသား၊ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္ အေရးႏွင့္ တာ၀န္မ်ား။


  ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ တြင္ ပုဒ္မ ၃၄၅ မွ ပုဒ္မ ၃၉၀ အထိ ျပ႒ာန္းထားပါသည္။ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၁၁)တြင္ ပုဒ္မ ၁၄၅ မွ ပုဒ္မ ၁၇၂ အထိ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ မူလ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ တာ၀န္၀တၱရား မ်ားကုိ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၂) တြင္ ပုဒ္မ ၉ မွ ပုဒ္မ ၂၉ အထိ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကုိလည္း ႏုိင္ငံေတာ္ ဟူေသာ စကား၏ အဓိပၸါယ္ ရွင္းလင္းခ်က္၊ ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈ၊ ညီမွ်မႈအခြင့္အေရးမ်ား၊ လြတ္လပ္မႈ အခြင့္အေရးမ်ား၊ ဘာသာ သာသနာေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား၊ ရာဇ၀တ္ ဥပေဒဆုိင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ား၊ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ကာကြယ္ႏိုင္၊ ရယူႏိုင္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ား ဟူ၍ ေခါင္းစဥ္မ်ား ေအာက္တြင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပ ျပ႒ာန္းထား ခဲ့သည္ကုိလည္း ဥပေဒ သမိုင္းေၾကာင္းအရ ေတြ႕ျမင္သိရွိရပါသည္။ အေရးႀကီးသည့္ ပုဒ္မမ်ားကုိသာ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ဆန္းစစ္သုံးသပ္ရန္ လုိပါသည္။
    ႏုိင္ငံတႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈမွာ ဦးစြာပထမ အေရးႀကီးသည့္ မူလအခြင့္အေရး ျဖစ္ပါသည္။ ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒတြင္-
ပုဒ္မ ၁၁(က) ”ျမန္မာႏိုင္ငံတုိင္းရင္းသား တမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ ျဖစ္ေသာ၊ သုိ႕တည္းမဟုတ္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ မိဘႏွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူတုိင္းသည္၎၊
ပုဒ္မ ၁၁(ခ) ”ျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္းသား တမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ ျဖစ္ေသာ၊ သုိ႕တည္းမဟုတ္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဘိုးဘြားမ်ားအနက္ အနည္းဆုံး တဦးဦးမွ ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံတြင္ ပါ၀င္လတၱံ႕ေသာ အာဏာပုိင္နက္ အတြင္း၌ ေမြးဖြားသူတုိင္းသည္၎၊
ပုဒ္မ ၁၁(ဂ) ”ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ေသာ၊ သို႕တည္းမဟုတ္ ဤအေျခခံ ဥပေဒ စတင္အာဏာတည္သည့္ ေန႕တြင္ အသက္ရွင္ေနသည္ ျဖစ္ပါက တုိင္းရင္းသား အျဖစ္ကို ရယူခြင့္ရွိေသာ မိဘႏွစ္ပါးမွ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတြင္ ပါ၀င္လတၱံ႕ေသာ အာဏာပုိင္နက္ အတြင္း၌ ေမြးဖြားသူတုိင္းသည္၎၊
ပုဒ္မ ၁၁(ဃ) ”ၿဗိတိသွ် ဘုရင္မင္းျမတ္၏ အာဏာျပန္႕ရာ နယ္ေျမတခုခုတြင္ ေမြးဖြားခဲ့သည္ျဖစ္၍၊ ဤအေျခခံဥပေဒ စတင္ အာဏာတည္သည့္ေန႕မွ အထက္၊ သို႕တည္းမဟုတ္ ၁၉၄၂ ခု၊ ဇႏၷ၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႕မွ အထက္ အျခားမဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္အတြင္း ရွစ္ႏွစ္ေအာက္ မယုတ္ေသာ ကာလ အဖို႕ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံတြင္ ပါ၀င္လတၱံ႕ေသာ အာဏာပုိင္နက္ အတြင္း၌ ေနထုိင္ခဲ့ဘူးၿပီးလွ်င္၊ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ထာ၀စဥ္ ေနထိုင္ရန္ ႀကံရြယ္ခဲ့သည္ျဖစ္၍၊ ထို႕ျပင္ တရားဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ေသာ အခ်ိန္အတြင္းတြင္ ထိုသို႕ သတ္မွတ္ေသာ နည္းလမ္းႏွင့္ အညီ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ထုတ္ေဖၚသူတုိင္းသည္၎ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျဖစ္ရမည္။” ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
    ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၄၅ (က) တြင္” ျပည္ေထာင္စုဆိုရွယ္လစ္ သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ တိုင္းရင္းသား မိဘႏွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူ အားလုံးသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားျဖစ္သည္။ ပုဒ္မ ၁၄၅(ခ) တြင္” ဤဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းသည့္ေန႕တြင္ ဥပေဒအရ ႏုိင္ငံသား ျဖစ္ၿပီးသူမ်ား သည္လည္း ႏိုင္ငံသားမ်ား ျဖစ္သည္။”ဟု ျပ႒ာန္းခဲ့သည္ကုိေတြ႕ရပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒအရ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျဖစ္ၿပီးသူမ်ားသည္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒအရ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ဆက္လက္ ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရပါမည္။
    သုိ႕ေသာ္လည္း ၁၉၇၈ ခုႏွစ္တြင္ မ ဆ လ ဗိုလ္ေန၀င္း အစုိးရသည္ ႏိုင္ငံတ၀ွမ္းလုံးတြင္ နဂါးမင္း စီမံခ်က္ျဖင့္ လူဦးေရ စာရင္းေကာက္ယူခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏိုင္ငံသို႕ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ား ၁၅၆ ၆၃၀ ဦးေရ ထြက္ေျပးခဲ့ၾကသည္။ ဒက္ကာ သေဘာတူညီခ်က္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ား ၁၈၆ ၉၆၅ ဦးေရကုိ ျပန္လည္ လက္ခံခဲ့ရသည္။ လူဦးေရ  ၃၀၃၃၅ ဘဂၤါလီမူဆလင္မ်ားကို ပုိမုိလက္ခံခဲ့ရသည့္ သမိုင္းကုိလည္း သတိျပဳရန္ လို္အပ္ပါသည္။ ကုိယ့္ႏိုင္ငံ၏ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို မည္သုိ႕ ကာကြယ္ပါမည္နည္း။ ထိုေနာက္တြင္မွ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ ၄ ကုိ (၂၁ - ၁၀ -၈၂) ေန႕စြဲပါ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပန္တမ္း အပုိင္း(၁) စာမ်က္ႏွာ ၇၅၉ ျဖင့္ ”ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒ”ကို ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒ ပုဒ္မ ၇၆ ”ေအာက္ပါ ဥပေဒတို႕ကို ဤဥပေဒျဖင့္ ရုပ္သိမ္းလိုက္သည္-
(က) ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံသားအျဖစ္(ေရြးခ်ယ္ေရး) အက္ဥပေဒ၊
(ခ) ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈ အက္ဥပေဒ။ ဟု ေဖာ္ျပၿပီး ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ ဥပေဒတုိ႕ကုိ ရုပ္သိမ္းခဲ့သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္က  ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒအရ ျပ႒ာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒပုဒ္မမ်ားသည္၎ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ ဥပေဒတုိ႕သည္၎ ယခုအခါ တည္ဆဲဥပေဒမ်ား မဟုတ္၍ တရား မ၀င္ေတာ့ပါ။ သို႕ေသာ္ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားဥပေဒမွာ တည္ဆဲဥပေဒ အျဖစ္ တရား၀င္ေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။
    ထို႕ျပင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၅ တြင္ ”ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အရည္အခ်င္း တစ္ရပ္ရပ္ႏွင့္ ျပည့္စုံသူမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံသားမ်ား ျဖစ္ၾကသည္-
(က) ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ တုိင္းရင္းသား မိဘႏွစ္ပါးမွ ေမြးဖြားသူ၊
(ခ) ဤဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းသည့္ေန႕တြင္ ဥပေဒအရ ႏုိင္ငံသား ျဖစ္ၿပီးသူ။ “ ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒအရ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ၿပီးသူမ်ားသည္၎၊ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံသားဥပေဒအရ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ၿပီးသူမ်ားသည္၎  ျမန္မာႏိုင္ငံသား ျဖစ္သည္ဟုသာ အေျခခံဥပေဒမ်ားအရ သတ္မွတ္ရပါမည္။
    သုိ႕ရာတြင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၃၄၆ တြင္” ႏုိင္ငံသားျဖစ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံသား ျပဳျခင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံသားအျဖစ္မွ ရပ္စဲျခင္းတုိ႕သည္ ဥပေဒျဖင့္ ျပ႒ာန္းသည့္ အတုိင္း ျဖစ္ေစရမည္။”ဟု ေဖာ္ျပထားပါသျဖင့္ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ျခင္း ႏွင့္ ႏိုင္ငံသားျပဳျခင္း တုိ႕ကို ကြဲကြဲျပားျပား ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္ေစမည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒတရပ္ရပ္ကုိ္ ႏုိင္ငံ၏ လတ္တေလာ အေျခအေန အရပ္ရပ္မ်ားေပၚတြင္ မူတည္၍ အလ်င္အျမန္ ျပ႒ာန္းရန္ လုိအပ္လွ်က္ရွိပါေၾကာင္း ဆန္းစစ္ ေတြ႕ရွိရပါသည္။ အမ်ိဳးသားႏုိင္ငံေရး လုိအပ္ခ်က္ႏွင့္ ကုိက္ညီေသာ အမ်ိဳးသား အက်ိဳးစီးပြားကို ကာကြယ္ႏိုင္မည့္  ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဥပေဒအသစ္ တရပ္ကို ျပ႒ာန္းႏိုင္မွသာလွ်င္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ သန္းေကာင္စာရင္း ေကာက္ခံလာမည့္ အေျခအေနႏွင့္ အံ၀င္ဂြင္က် ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္။ 
    ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၄၈ တြင္” ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ မည္သည့္ ႏိုင္ငံသားကုိမွ် လူမ်ိဳး၊ ဇာတိ၊ ကုိးကြယ္ရာ ဘာသာ၊ ရာထူးဌာနႏၱရ၊ အဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာတို႕ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ခြဲျခားမႈမရွိေစရ။”ဟု ေဖာ္ျပ ထားသျဖင့္ ကုိးကြယ္ရာ ဘာသာ အေနျဖင့္လည္း လုံး၀ခြဲျခား၍ မရပါ။ သို႕ေသာ္
ပုဒ္မ ၃၆၁ တြင္” ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံသား အမ်ားဆုံး ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ေသာ ဂုဏ္ထူး၀ိေသသႏွင့္ ျပည့္စုံသည့္ ဘာသာ သာသနာ ျဖစ္သည္ဟု ႏိုင္ငံေတာ္က အသိအမွတ္ ျပဳသည္။”ဟု ၎၊ ပုဒ္မ ၃၆၂ တြင္ ”ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ သာသနာ၊ အစၥလမ္ဘာသာ သာသနာ၊ ဟိႏၵဴ ဘာသာ သာသနာ ႏွင့္ နတ္ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတို႕ကုိ ဤဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ အာဏာတည္ေသာေန႕၌ ႏုိင္ငံေတာ္တြင္ ရွိေနၾကေသာ ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာမ်ားဟူ၍ အသိအမွတ္ျပဳသည္၊” ဟု၎ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာ ႏွင့္ တျခား ဘာသာသာသနာ မ်ားကို လုံး၀ ခြဲျခားထားျခင္းျဖစ္သည္ကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ပုဒ္မ ၃၄၈ ပါ ခြဲျခားမႈ မရွိေစရ ဟူေသာ မူႏွင့္ ဆန္႕က်င္ေနသည့္ ပုဒ္မ ၃၆၁ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၃၆၂ ကုိ ပယ္ဖ်က္ပစ္ၿပီး ဘာသာ သာသနာတိုင္းကို လြတ္လပ္စြာ ကုိးကြယ္ခြင့္ျပဳသည့္ ဘာသာ သာသနာတုိင္း အတူတကြ တည္ရွိခြင့္ျပဳသည့္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ပါ ပုဒ္မျဖင့္ အစားထိုး ျပင္ဆင္ျဖည့္သြင္းသင့္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ ေနထိုင္ၿပီး လူမ်ိဳးတိုင္း၌ ကုိယ္ယုံၾကည္ရာ ကိုယ့္ ဘာသာ သာသနာကို ကိုးကြယ္ေနၾကသည့္ လူအဖြဲ႕အစည္း၏ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ခြဲျခားမႈသက္သက္ျဖင့္ မတရားသည့္ ဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္မွာ လုံး၀ မသင့္ေလွ်ာ္ပါ။ ဘာသာေရးကုိ အေျခမခံသည့္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ မူတရပ္ကို မျဖစ္မေန ခ်မွတ္ ျပ႒ာန္းေပးရန္ အထူးလုိအပ္ပါသည္။
    ပုဒ္မ ၃၄၇ တြင္” ႏုိင္ငံေတာ္သည္ မည္သူ႕ကိုမဆို ဥပေဒအရာတြင္ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရရွိေစရမည္။ ထုိ႕ျပင္ ဥပေဒ၏ အကာအကြယ္ကုိလည္း တန္းတူညီမွ်စြာ ရယူပုိင္ခြင့္ ေပးရမည္။”ဟု ေဖာ္ျပထားသည့္ တန္းတူညီမွ်မႈ သေဘာထား အခိုင္အမာကုိ ေဖာက္ဖ်က္က်ဴးလြန္ထားသည့္ ပုဒ္မေပါင္း မ်ားစြာထဲမွ ပုဒ္မ ၁၄ ပါ “ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၊ တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအျဖစ္ ဤဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ သတ္မွတ္သည့္ ဦးေရအတုိင္း တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က အမည္စာရင္း တင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သားမ်ား ပါ၀င္သည္။”ဟု ျပည္ေထာင္စု လြတ္ေတာ္တြင္ တပ္မေတာ္သား ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း (၁၆၆ ဦး) ေနရာယူထားျခင္းႏွင့္ ျပည္နယ္/တုိင္း လႊတ္ေတာ္တြင္ တပ္မေတာ္သား သုံးပုံတစ္ပုံ ပါ၀င္ေနရန္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ပုဒ္မကို ၾကည့္ရုံျဖင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ တအုပ္လုံးမွာ ငါးခုံးမ တေကာင္ေၾကာင့္ တေလွလုံး ပုပ္ပြ သြားသည္ကို ေတြ႕ျမင္ေနရပါသည္။ ႏုိင္ငံတႏိုင္ငံ၏ အထြတ္အျမတ္ဆုံး အေျခခံ ဥပေဒကိုယ္၌က တန္းတူညီမွ်မႈ အခြင့္အေရးကုိ တရားဥပေဒအရ လုံး၀ ေပးမထားဘူး ဆုိလွ်င္ တရားဥပေဒ စုိးမုိးေရးမွာ ႏုိင္ငံႏွင့္အ၀ွမ္း ရွာေတြ႕ႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတြင္း ျဖစ္ပ်က္သမွ် မေကာင္းမႈအားလုံးသည္ မတရားဥပေဒ စုိးမိုးထားျခင္း ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ ျပည္သူအားလုံးက ႏိုးႏိုးၾကားၾကား သတိႀကီးစြာ ထားရမည့္ အခ်ိန္အခါ ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုးၾကား ထၾကြမႈရွိမွသာ မတရားဥပေဒႏွင့္ မတရားမႈ အားလုံးကို ဖယ္ရွားပစ္ႏိုင္ပါမည္။ 
    ပုဒ္မ ၃၄၉ တြင္ ”ႏုိင္ငံသားမ်ားသည္ ေအာက္ပါ လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ ရြက္ရာတြင္ တူညီေသာ အခြင့္အလမ္း ရရွိေစရမည္-
(ဃ) စီးပြားေရး လုပ္ငန္း လုပ္ကုိင္မႈ၊ ဟုေဖာ္ျပထားသည္ ကုိေတြ႕ရသည္။ ထို႕ျပင္ ပုဒ္မ ၃၅၆ တြင္” ႏုိင္ငံေတာ္သည္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ တရား၀င္ ရရွိပုိင္ဆုိင္ထားေသာ ေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္ေသာ ပစၥည္း၊ မေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္ေသာ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ဥပေဒအရ ကာကြယ္ေပးရမည္။ ဟုေဖာ္ျပထားသည္ကုိလည္း ေတြ႕ရသည္။ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ဆန္႕က်င္စြာ ျပ႒ာန္းလာသည့္ ဥပေဒမ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းသည္ ဆိုလွ်င္ ထိုဥပေဒမ်ားကုိ ပယ္ဖ်က္ပစ္ႏိုင္ရန္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒဆုိင္ရာ ခုံရုံးက မည္သို႕ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မည္နည္း။ အေျဖ ရွိရပါမည္။
    ပုဒ္မ ၃၇၂ တြင္ ” ဤဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ တည္ဆဲဥပေဒမ်ားပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း မဆန္႕က်င္ေစဘဲ စီးပြားေရး ကိစၥမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ပစၥည္းပုိင္ဆိုင္ခြင့္၊ သုံးစြဲခြင့္ႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္တီထြင္ခြင့္၊ မူပုိင္ခြင့္ တုိ႕ကို ႏုိင္ငံေတာ္က အာမခံသည္။ ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္လည္း ရွိပါသည္။ သုိ႕ေသာ္ အထက္ပါ ပုဒ္မ ၃၄၉၊ ပုဒ္မ ၃၅၆ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၃၇၂ တို႕ပါ အခြင့္အေရး အားလုံးကုိ ပုဒ္မ ၃၇ တခုတည္းက ေခ်ဖ်ကကာ ဆန္႕က်င္ၿပီး ျပ႒ာန္း ထားသည္ကုိ ေတြ႕ရွိ ရပါသည္။ ပုဒ္မ ၃၇ တြင္ ”ႏုိင္ငံေတာ္သည္- (က) ႏုိင္ငံေတာ္ရွိ ေျမအားလုံး၊ ေျမေပၚ ေျမေအာက္၊ ေရေပၚ ေရေအာက္ႏွင့္ ေလထု အတြင္းရွိ သယံဇာတ ပစၥည္းအား၏ ပင္ရင္း ပုိင္ရွင္ ျဖစ္သည္။ (ခ) ႏုိင္ငံပိုင္ သယံဇာတ ပစၥည္းမ်ားအား စီးပြားေရး အင္အားစုမ်ားက ထုတ္ယူသုံးစြဲျခင္းကို ကြပ္ကဲႀကီးၾကပ္ ႏိုင္ရန္ လုိအပ္သည့္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းရမည္။”ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ လုံး၀ မတရားပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္ ဆုိသည္မွာ ႀကံ႕ဖြံ႕အစုိးရျဖစ္ေနၿပီး၊  စီးပြားေရးအင္အားစု ဆိုသည္မွာ ႀကံ႕ဖြံ႕အစုိးရစစ္အုပ္စုပင္ ျဖစ္ေနသည္ကုိ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ႀကံ႕ဖြံ႕အစုိးရ စစ္အုပ္စုႏွင့္ စစ္အာဏာကပ္ပါး စီးပြားေရး ဓါးျပမ်ား အတြက္ စားေပါက္ထြင္ ႀကီးၾကပ္ႏုိင္ရန္ ဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းရမည္ဟု အဓိပၸါယ္ ထြက္ေနပါသည္။ စီးပြားေရး လြတ္လပ္ခြင့္ မရွိဘဲ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကို ထိပ္ကြက္စီးပြားေရးျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရန္ျပ႒ာန္း ထားသည့္ ဥပေဒပုဒ္မ မ်ားကို လုံး၀ ပယ္ဖ်က္ပစ္သင့္ပါသည္။
    ၁၉၁၂ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္ (၁၀)ျဖစ္သည့္ ေျမလြတ္၊ ေျမလပ္ႏွင့္ ေျမရုိင္းမ်ား စီမံခန္႕ခြဲေရး ဥပေဒ သည္ ႏုိင္ငံသားမ်ား၏ တရား၀င္ ပုိင္ဆိုင္ထားေသာ မေရႊ႕မေျပာင္းႏိုင္ေသာ ပစၥည္းျဖစ္သည့္ လယ္ယာေျမမ်ားကုိ ဧက ေပါင္း ၅၀၀၀၀ (ငါးေသာင္း) အထိ စီးပြားေရးလုပ္ငန္ရွင္မ်ားအား သိမ္းပုိက္ပုိင္ဆိုင္ေစရန္ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒ ျဖစ္ေနပါသည္။ အာဏာကပ္ပါး စီးပြားေရး ဓါးျပမ်ား ျဖစ္သည့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားလက္သုိ႕ ေတာင္သူ လယ္သမားမ်ား၏ လယ္ယာေျမမ်ားကို သိမ္းပုိက္ ပုိင္ဆုိင္ေစျခင္းမ်ိဳးသည္ တူညီေသာ အခြင့္အေရး မဟုတ္သျဖင့္ မူဆုိင္ရာ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မမ်ားႏွင့္ တညီတညြတ္တည္း ျဖစ္ေစရန္ ျပ႒ာန္းႏိုင္ရန္ အထူး လုိအပ္ပါသည္။ ဆန္႕က်င္ေနလွ်င္ လုံး၀ ပယ္ဖ်က္ပစ္ရပါမည္။
    ႏုိင္ငံ၏ ဥပေဒသမိုင္းအရ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒပါ စီးပြားေရး ဆုိင္ရာ အခြင့္အေရးမ်ားကုိ ေလ့လာသိရွိရန္ လိုပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၃ (၃) တြင္” ေစ်းႏႈန္းမ်ားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ရန္ေသာ္၎၊ အေရာင္းအ၀ယ္တုိ႕ကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ရန္ေသာ္၎၊ ဖြဲ႕စည္းေသာ သုိ႕တည္းမဟုတ္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ စီးပြားေရး ပ်က္စီးရာ ပ်က္စီးေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ကာတယ္အဖြဲ႕မ်ား၊ ဆင္ဒီကိတ္အဖြဲ႕မ်ား၊ ထရပ္အဖြဲ႕မ်ား အစရွိေသာ ကိုယ္ပုိင္ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ အဖြဲ႕မ်ား မရွိေစရ။”ဟု တိတိက်က် ျပ႒ာန္းထားခဲ့သည့္ အခ်က္ကို အေလးအနက္ထား စဥ္းစားရန္ လိုပါသည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံ စီးပြားေရး ကိုအေသးစိတ္ ေလ့လာရန္ လုိပါသည္။ လက္ရွိ ႀကံ႕ဖြံ႕အစိုးရ သမၼတႀကီးေဘးက လုိက္ပါေနသည့္ စီးပြားေရးသမားႀကီးမ်ားမွာ  ကိုယ္ပုိင္ လက္၀ါးႀကီးအုပ္အဖြဲ႕မ်ား၊ အာဏာကပ္ပါး စီးပြားေရး ဓါးျပမ်ားပင္ မဟုတ္ပါေလာ။
    တည္ဆဲ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားျဖစ္သည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ဥပေဒ(၁၉၈၉ ခုႏွစ္ န ၀ တ ဥပေဒအမွတ္ ၉) ၊ ငါးေမြးျမဴေရး ဆိုင္ရာဥပေဒ၊ ေရခ်ိဳငါးလုပ္ငန္းဥပေဒ စသည့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ားသည္ ႀကံ႕ဖြဲ႕အစိုးရ၏ အာဏာကပ္ပါး စီးပြားေရးဓါးျပမ်ားအတြက္သာ ျပ႒ာန္းထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံသား တဦးတေယာက္ကမွ တန္းတူ ပါ၀င္ႏိုင္ခြင့္ မရွိသည္ကုိ ေန႕စဥ္ ေတြ႕ျမင္ေနရပါသျဖင့္ အစိုးရကုိယ္တုိင္က အေျပာတမ်ိဳး အလုပ္တမ်ိဳး ဥပေဒမ်ားျဖင့္ တရားမွ်တမႈကို ခ်ိဳးေဖာက္ က်ဴးလြန္ေနသည္ကုိသာ ျပည္သူမ်ား ေတြ႕ၾကံဳ ခံစားေနရပါသည္။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ပုဒ္မ တခုႏွင့္တခု ဆန္႕က်င္ ကြဲလြဲေနရုံသာမကဘဲ၊ ျပ႒ာန္းလာသည့္ ဥပေဒမ်ားကလည္း အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ထပ္ဆင့္ ဆန္႕က်င္ကြဲလြဲေနသည္ ဆုိပါလွ်င္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား၏ အားနည္း လြဲေခ်ာ္မႈမ်ား ဒဏ္ကို ျပည္သူလူထု ခံစားေနရပါမည္။ မတရား မမွ်တသည့္ ဥပေဒ မ်ားက စိုးမုိးေနမည္ဆိုလွ်င္ ျပည္သူလူထု စား၀တ္ေနေရး မြဲျပာက်ၿပီး ဆူပူေသာင္းက်န္းမႈမ်ား အေျမာက္အမ်ား ေပၚေပါက္လာမည္ကုိ လြန္စြာ စုိးရိမ္ရပါသည္။ တရားဥပေဒ စုိးမိုးမႈ လုံး၀ကင္းမဲ့သြားလွ်င္ ႏွစ္လုံးစိတ္၀မ္း ေအးခ်မ္းသာယာမႈကုိ ရႏိုင္ေတာ့မည္ မဟုတ္ပါ။
    ပုဒ္မ ၃၆၉ (က) တြင္” ႏုိင္ငံသားတိုင္းသည္ ဤဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ျဖစ္ေစ၊ သက္ဆုိင္ရာ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ျဖစ္ေစ မဆန္က်င္လွ်င္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္၊ တုိင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သုိ႕မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္ရပ္တြင္ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ခြင့္ႏွင့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံပိုင္ခြင့္ ရွိသည္။” ဟု ေဖာ္ျပခ်က္သည္ ပုဒ္မ ၁၀၉ ပါ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၄၁ ပါ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္တို႕ရွိ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ၁၆၆ ဦးေနရာ အတြက္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရး ဆုံးရႈံးခံ ထားရပါသည္။ ပုဒ္မ ၁၆၁(ဃ) အရလည္း တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္တို႕တြင္ တပ္မေတာ္သား သုံးပုံတပုံ ပါ၀င္ေနသည့္ ေနရာမ်ားအတြက္လည္း ဆုံးရႈံးခံ ထားရပါေသးသည္။ ပုဒ္မ ၃၆၉ (က) ပါမူႏွင့္ ဆန္႕က်င္ေနသည့္ ပုဒ္မ ၁၀၉၊ပုဒ္မ၁၄၁ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၆၁(ဃ)တုိ႕ကုိ ပယ္ဖ်က္ ပစ္ရပါမည္။ သို႕မွသာ ဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ လူတကိုယ္ မဲတျပား ေပးပိုင္ခြင့္ မူႏွင့္ ကိုက္ညီပါမည္။ ဒီမိုကေရစီ ပန္းတိုင္သုိ႕ သြားရာ လမ္းခရီး တေလွ်ာက္တြင္ အေျခခံမူမ်ားႏွင့္ မကုိက္ညီသည့္ ပုဒ္မမ်ား အားလုံးကို ျပတ္ျပတ္ သားသား ပယ္ဖ်က္ပစ္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။
    ပုဒ္မ ၃၇၆ တြင္ ေဖာ္ျပေသာ စီရင္ပုိင္ခြင့္ရွိေသာ တရားသူႀကီး၏ ခ်ဳပ္မိန္႕မရရွိဘဲ မည္သူ႕ကုိမွ် ၂၄ နာရီထက္ပုိ၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း မျပဳရ။ ဟုေဖာ္ျပခ်က္ႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၁(ခ) တြင္ ေဖာ္ျပေသာ တရားရုံး၏ ခြင့္ျပဳခ်က္ မရရွိက ႏုိင္ငံသားတဦးကို ၂၄ နာရီထက္ ေက်ာ္လြန္၍ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားခြင့္ မရွိေစရ။ ဟု ေဖာ္ျပခ်က္တို႕သည္ တူညီေနသျဖင့္ ပုဒ္မ တခုတည္းျဖင့္ ေဖာ္ျပရုံျဖင့္ ျပည့္စုံႏိုင္ပါသည္။ ငါးသုိင္းမ်ားလွ်င္ ဟင္းဟုန္ သကဲ့သို႕ ပုဒ္မမ်ားကို ထပ္ကာ ထပ္ကာ ေဖာ္ျပသည့္ပုံစံမွာ လုိတိုရွင္း က်စ္က်စ္လစ္လစ္ ေရးသားရမည့္ အေရးအသားမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ ေလ်ာ့ရဲ ေဖာင္းပြေစပါသည္။ ဥပေဒ၏ စည္းေႏွာင္မႈကို အားေပ်ာ့ေစပါသည္။
    ပုဒ္မ ၃၆၅ တြင္ ”ႏုိင္ငံသားတုိင္းသည္ ဥပေဒႏွင့္အညီ မိမိတို႕ အျမတ္တႏိုး ထားရွိေသာ စာေပ၊ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာႏွင့္ ဓေလ့ထုံးတမ္းတုိ႕ကုိ လြတ္လပ္စြာ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ ရွိသည္။ ဟုေဖာ္ျပထားသည္။ ထုိ႕ျပင္ ပုဒ္မ ၂၂(က) တြင္ ”ႏိုင္ငံေတာ္သည္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ စကား၊ စာေပ၊ အႏုပညာ၊ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႕ကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေစရန္ ကူညီေဆာင္ရြက္မည္။”ဟု ျပ႒ာန္ထားသည္။ သို႕ေသာ္ လက္ေတြ႕အရ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္အတိုင္း ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို မေတြ႕ရွိရပါ။ ဥပေဒ၏ အခြင့္အေရးအားလုံးကို တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစုံျပည္သူမ်ား ခံစားရယူႏိုင္ပါရန္ သီးသန္႕ ဥပေဒတရပ္ရပ္ ျပ႒ာန္းေပးႏုိင္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ယင္းသုိ႕မွ မေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါလွ်င္ တိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ ျပည္သူမ်ားအတြက္ ဥပေဒမွာ စကၠဴျဖဴစာတမ္းမွ်သာ ျဖစ္ေနေပေတာ့မည္။ အေျပာႏွင့္ လက္ေတြ႕ ညီညြတ္ရပါမည္။
ဦးမ်ိဳး (ဥပေဒ)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...