ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရိွသည့္ အဖဲြ႔အစည္းတခုမွ
ဥပေဒတရပ္အား အတည္ျဖစ္ရန္ မည္သည့္ ခုနွစ္၊ လ ရက္မွ အစျပု၍ အာဏါတည္ေစရမည္ဟု
ေၾကညာ၍ထုတ္ျပန္သည္နွင့္တၿပဳိင္နက္ သက္ဆိုင္ရာ ျပည္သူတရပ္လံုးက ၎ဥပေဒအတိုင္း
လိုက္နာက်င့္သံုးရမည္ျဖစ္သည္၊၊ အေၾကာင္းမွာ အဆိုပါ ဥပေဒသည္
ျပည္သူတရပ္လံုးအေပၚ၌ ထိုေန႔ မွစ၍ စည္းေနွာင္အား (သို့)
အကို်းသက္ေရာက္မႈရိွသြား သျဖင့္ျဖစ္သည္။
ဥပေဒတရပ္အား ထုတ္ျပန္သည့္ရက္ (အတည္ျဖစ္ေစသည့္ အခိ်န္) မွစ၍
ထိုဥပေဒအားလိုက္နာရန္ ပ်က္ကြက္လွ်င္ (သို့) ခ်ဳိးေဖါက္လွ်င္ အျပစ္ဒဏ္
ေပးျခင္း ခံရမည္ဆိုသည့္အခ်က္သည္ ဥပေဒ၌ စည္းေနွာင္အားရိွေၾကာင္း
ျပသျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
သာမန္စည္းကမ္းခ်က္မ်ား၌
စည္းေနွာင္အားမရိွေသာေၾကာင့္ ဥပေဒတခုအျဖစ္ ျဖစ္မလာေသာ္လည္း ၎
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအား စည္းေနွာင္အားထည့္လိုက္ျခင္းျဖင့္
ဥပေဒအျဖစ္ရပ္တည္လာကာ အားလံုးေသာ ျပည္သူမ်ားကတိက်စြာ
လိုက္နာၾကရမည္ျဖစ္ေပသည္၊၊
ဆိုလိုရင္းမွာ
ဥပေဒတိုင္းသည္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားျဖစ္ေသာ္လည္း
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းတိုင္းသည္ ဥပေဒ မဟုတ္ေခ်။ ဥပမာအားျဖင့္
ဘာသာေရးဆိုင္ရာစည္းကမ္းခ်က္၊ လူမႈေရးဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္၊ စီးပြားေရး
ဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္၊ မိသားစုဆိုင္ရာ စည္းကမ္းခ်က္ စသည္တို့သည္
စည္းေနွာင္အားမရိွသျဖင့္ ဥပေဒ မဟုတ္ေခ်။ ဥပေဒမဟုတ္သျဖင့္
လိုက္နာလိုကလိုက္နာနိုင္သည္ မလိုက္နာဘဲေနလိုက မလိုက္နာဘဲေနနိုင္ သည္။
ထိုအဆင့္၌ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားကိုမလိုက္နာသူ (သို့) ခို်းေဖါက္သူအား
ဥပေဒကိုခ်ဳိးေဖါက္သူကဲ့သို့ အျပစ္ေပးအေရးယူ၍ မရေခ်။
သို့ရာတြင္
၎စည္းကမ္းခ်က္မ်ားအား စည္းေနွာင္အားထည့္လိုက္ျခင္းအားျဖင့္
ဥပေဒတရပ္ျဖစ္လာလွ်င္ ထိုဥပေဒကို မလိုက္နာ၍မရေတာ့ေခ်၊ မလိုက္နာလွ်င္
ျပစ္ဒဏ္စီရင္ျခင္းခံရမည္ ျဖစ္သည္၊၊ ဥပမာ-“လမ္းေပၚ တြင္ အမိႈက္မပစ္ရ”ဟု
သာမန္စည္းကမ္းခ်က္တခုကို ထုတ္ျပန္ထားသည္ဆိုပါစို့။ အဆိုပါစည္းကမ္းခ်က္သည္
စည္းေနွာင္အားမရိွေသးသျဖင့္ မလိုက္နာဘဲေနလိုက ေန နိုင္သည္။
မိမိ၏ကိုယ္က်င့္တရားအရ လိုက္နာလိုက လည္းလိုက္နာနိုင္သည္။
သို့ရာတြင္သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ အဖဲြ႔အစည္းတခုခုမွ၊ ထိုစည္းကမ္းခ်က္ကိုပင္
မလိုက္နာပါက ဥပေဒအရ အေရးယူျခင္း ခံရမည္ဟု ေၾကညာလိုက္သည့္အခိ်န္မွစ၍
အဆိုပါစည္းကမ္းခ်က္ သည္ စည္းေနွာင္အား ရိွသြားျပီး ဥပေဒတရပ္ကဲ့သို့
လိုက္နာက်င့္သံုးရေတာ့သည္၊၊ မလိုက္နာဘဲေနလို့မရ ေတာ့ေခ်။ မလိုက္နာပါက
သတ္မွတ္ထားေသာ ျပစ္ဒဏ္ကိုက်ခံရမည္ျဖစ္ေပသည္။
ဘာသာတရားဆိုင္ရာ
အဆံုးအမမ်ားမွာ က်င့္၀တ္စည္းကမ္းခ်က္မ်ားပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း စည္းေနွာင္အား
မရိွသျဖင့္ ဥပေဒမ်ားမဟုတ္ေခ်။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ
အဆံုးအမမ်ားသည္ သက္ဆိုင္ ရာဘာသာ၀င္မ်ားက လိုက္နာက်င့္သံုးရန္အတြက္
သတ္မွတ္ထားေသာ ပညတ္ခ်က္၊ စည္းကမ္းမ်ားပင္ျဖစ္ ေသာ္လည္း လူတိုင္းသည္
မိမိတို့ယံုၾကည္ရာဘာသာ တရားကို လြတ္လပ္စြာကိုးကြယ္နိုင္ခြင့္ရိွသည္။
မည္သည့္ဘာသာကို ကိုးကြယ္ရမည္ဟု ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ခ်က္မရိွသျဖင့္
ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အဆံုးအမ တို့သည္ ဥပေဒအရ လူသားအားလံုး
အေပၚ၌စည္းေနွာင္အားရိွသည္ဟု ဆို၍မရေခ်။ သို့ရာတြင္အခို့်အခို့်ေသာ
နိုင္ငံမ်ား၌ ဘာသာေရး အဆံုးအမမ်ားကိုပင္ မလိုက္နာဘဲမေနရေသာ
စည္းကမ္းခ်က္မ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ လိုက္ျခင္းအားျဖင့္ စည္းေနွာင္အားရိွသည့္
ဥပေဒမ်ားျဖစ္လာျပီး ထိုဘာသာတရားဆိုင္ရာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအား ဥပေဒကဲ့သို့
မလိုက္နာလွ်င္မေနရ က်င့္သံုးရေတာ့သည္။
ဂြ်န္ေအာ္စတင္
က ဥပေဒသိပၸံပညာ နယ္ပယ္သတ္မွတ္ျခင္း ေခါင္းစဥ္ျဖင့္
ဥပေဒသိပၸံပညာရပ္ဆိုင္ရာသင္တန္း ပို့ခ်မႈမ်ားျပုလုပ္ရာ၌ ဥပေဒစစ္စစ္ဆိုသည္မွာ
လူသားတို့မလိုက္နာလွ်င္ မေနရသည့္အမိန့္သာျဖစ္၍ ယင္းအမိန့္ မဟုတ္ေသာဥပေဒသည္
ဥပေဒဟုေခၚေသာ္လည္း အမွန္စင္စစ္ ဥပေဒစစ္စစ္မဟုတ္ဟု ဆိုထားသည္။
ေအာ္စတင္၏ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာမႈအရ ဥပေဒ (၄) မို်းရိွသည့္အနက္ အျမင္အားျဖင့္
ဥပေဒဟုထင္ရေသာ္လည္း ဥပေဒအစစ္မဟုတ္ပဲ လူတို့ေနထိုင္ျပုမူပံုဆိုင္ရာ
စည္ကမ္းခ်က္မို်းကို ပံုေဆာင္ဥပေဒ ဟု ခဲြျခားသတ္မွတ္ခဲ့ျပီး၊ အမွန္စင္စစ္
ပံုေဆာင္ဥပေဒသည္ ဥပေဒစစ္စစ္မဟုတ္ပဲ ဥပေဒအစစ္နွင့္ဆင္တူေသာ
စည္းကမ္းခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္သည္ဟုဆိုခဲ့သည္။
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒ၏
အကို်းသက္ေရာက္မႈ့ကိုေလ့လာပါက အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒကို အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ
ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒနွင့္ ပဋိညာဥ္ဥပေဒတို့ျဖင့္ ေပါင္းစပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပဋိ ညာဥ္ဆိုသည္မွာ နိုင္ငံအမ်ားက အေၾကာင္းကိစၥတခုခုနွင့္
ပတ္သက္၍ သေဘာတူညီခ်က္ရယူသည့္ သေဘာ တူစာခု်ပ္ Convention တြင္
သက္ဆိုင္ရာနိုင္ငံအေနျဖင့္ ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္းျဖင့္ စာခု်ပ္ (Treaty)
အဖဲြ႔ ၀င္နိုင္ငံတခုျဖစ္လာျခင္းျဖစ္သည္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒတရပ္သည္
သက္ဆိုင္ရာနိုင္ငံအေပၚ၌ အကို်း သက္ေရာက္မႈရိွရန္အတြက္ ပထမအဆင့္အေနျဖင့္
သက္ဆိုင္ရာအျပည္ျပည္ဆိုင္ရာစာခု်ပ္တြင္ ပါ၀င္လက္မွတ္ ေရးထိုးရန္လိုျပီး
ဒုတိယအဆင့္အေနျဖင့္ သက္ဆိုင္ရာနိုင္ငံ၏ဥပေဒျုပအဖဲြ့အစည္းက
အတည္ျုပလက္ခံေၾကာင္း Ratification ေက်ညာရန္လိုပါသည္။ မိမိတို့နိုင္ငံအေပၚ၌
အကို်းသက္ေရာက္မႈ့ (သို့မဟုတ္) စည္းေနွာင္အား ရိွမွသာလွ်င္
စာခု်ပ္ပါအခ်က္မ်ားကို လိုက္နာက်င့္သံုးရန္လိုပါသည္။ မိမိတို့နိုင္ငံ အေပၚ၌
စည္းေနွာင္အားရိွ၊ မရိွဆိုရာ၌လည္း အဆိုပါဥပေဒအားမိမိတို့ကိုယ္တိုင္မွ
အသိအမွတ္ျုပ လက္မွတ္ေရးထိုး၍ လက္ခံအတည္ျုပမွ သာလွ်င္
စည္းေနွာင္အားရိွနိုင္မည္ျဖစ္သည္။
အကယ္၍
စာခု်ပ္တြင္လက္မွတ္ေရးထိုးထားျခင္းမရိွေသာ္လည္း နိုင္ငံအမ်ားက လက္ခံ
ထားျပီးျဖစ္သည့္ စာခု်ပ္စာတမ္းမ်ားကို
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒအျဖစ္ ေလးစားၾကရသည္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ
အားျဖင့္ ဒုကၡသည္မ်ားဆိုင္ရာ နိုင္ငံတကာဥပေဒကို ထိုင္းနိုင္ငံက
လက္မွတ္ထိုးထားျခင္းမရိွသျဖင့္ ထိုင္းနိုင္ငံ သည္ အဆိုပါဥပေဒအတိုင္း
အတိအက်လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရန္မလိုေသာ္လည္း၊ ေလးစားလိုက္နာမႈျုပရသည္ ျဖစ္ေပသည္။
ညူးကလီးယားစမ္းသပ္ ေဖါက္ခဲြမႈကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ နိုင္ငံတကာသေဘာတူညီခ်က္
ဥပေဒကို လည္း အိနၵိယနိုင္ငံက ပါ၀င္လက္မွတ္ေရးထိုးထားျခင္းမရိွသျဖင့္
၎ဥပေဒသည္ အိနၵိယနိုင္ငံအေပၚ၌ အကို်း သက္ေရာက္မႈ့
စည္းေနွာင္အားရိွမည္မဟုတ္ေခ်။
နိုင္ငံတကာဥပေဒမ်ားသည္
လက္မွတ္ေရးထိုး၍၊ အတည္ျုပထားေသာ နိုင္ငံအေပၚ၌သာလွ်င္ စည္းေနွာင္အား
ရိွေပသည္။ လက္မွတ္ေရးထိုးထားျခင္းမရိွေသာ နိုင္ငံအေနျဖင့္မူ ၎ဥပေဒ၏
အကို်းသက္ေရာက္မႈ ရိွနိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ အဆိုပါဥပေဒမ်ားကို
လက္မွတ္ေရးထိုးျခင္းမျုပသည္မွာ ထိုနိုင္ငံက ၎ဥပေဒကို လက္ခံလိုက္နာ
က်င့္သံုးရန္ အၾကာင္းမရိွ၍ (သို့) လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္း
မျုပလို၍ဟုဆိုရေပမည္၊၊ သို့ရာတြင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ၏
ပင္ရင္းအေျခအျမစ္မွာ စာခု်ပ္စာတမ္းျဖစ္သည္ဆိုေသာ္လည္း၊
စာခု်ပ္စာတမ္းတြင္ပါ၀င္၍ လက္မွတ္ ေရးထိုးထားျခင္းမရိွသည့္တိုင္၊
နို္င္ငံအမ်ားက အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒအျဖစ္ အသိအမွတ္ျုပထားေသာ နိုင္ငံ
တကာစာခု်ပ္စာတမ္းမ်ားသည္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒအျဖစ္
မွတ္ယူနိုင္သည္ျဖစ္၍ နိုင္ငံတခု သည္ စာခု်ပ္ပါအခ်က္မ်ားကို
ေလးစားအသိအမွတ္ျပုရန္တာ၀န္ရိွေပသည္။ နိုင္ငံတကာ (သို့) အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာ
ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒသည္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒ၏ ဒုတိယပင္ရင္း
အေျခအျမစ္ျဖစ္ေပသည္။
ျပည္တြင္းဥပေဒ
တရပ္ရပ္ကို ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရိွသည့္အဖဲြ႔အစည္းမွ ထုတ္ျပန္ေၾကညာရသည္။
အဆိုပါဥပေဒ ကိုလည္း တနိုင္ငံလံုးရိွျပည္သူတရပ္္လံုးမွ
ေလးစားလိုက္နာက်င့္သံုးနိုင္သည့္ အေျခအေနတြင္ ရိွရမည့္အျပင္၊
မလိုက္နာဘဲပ်က္ကြက္္ခဲ့လွ်င္လည္း ျပစ္ဒဏ္စီရင္ျခင္းခံရမည္
ဆိုသည့္အခ်က္ကိုလည္း လူတိုင္းက နားလည္ လက္ခံေၾကာင္းေပၚလြင္မွသာလွ်င္
၎ဥပေဒသည္ စည္းေနွာင္အားရိွသည္ဟုဆို၍ရေပမည္။
ျမန္မာနိုင္ငံအေနျဖင့္
ဥပေဒတစ္ရပ္သည္ အျခားနည္းျပဌာန္းထားျခင္းမရိွပါက ၁၉၇၃ ခုနွစ္ စကားရပ္မ်ား
အနက္ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုေရးဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၂ အရ၊
ယခုအခါနိုင္ငံတ၀ွမ္းလံုးတြင္အာဏာသက္ေရာက္ပါသည္။ အျခားနည္းျဖင့္
နိုင္ငံေတာ္၏ေဒသတခုခု၊ ျပည္နယ္တခုခုတြင္ အာဏာသက္ေရာက္ေစခဲ့သည့္၊ သို့မဟုတ္
သက္ေရာက္ေစရန္ျပဌာန္းခဲ့သည့္ ဥပေဒမ်ားလည္းရိွခဲ့ပါသည္။ ထိုဥပေဒမ်ားထဲတြင္
၁၉၃၅ ခုနွစ္ ျမန္မာ နိုင္ငံေတာ္ စီရင္အုပ္ခု်ပ္မႈအက္ဥပေဒသည္ အဓိကျဖစ္ျပီး၊
ျပည္နယ္နွင့္ျပည္မခဲြျခား၍ အာဏာသက္ေရာက္ ေစခဲ့ပါသည္။
အုပ္စိုးသူအာဏာရွင္အဆက္ဆက္တို့သည္
မိမိထုတ္ျပန္ေသာဥပေဒမ်ားစည္းေနွာင္အားရိွရန္အတြက္ ျပည္သူ လူထုအား
ျခိန္းေျခာက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အနိုင္က်င့္ဖိနိွပ္၍ေသာ္လည္းေကာင္း
နည္းအမို်းမို်းကိုအသံုးျပဳ ကာ မိမိတို့ထုတ္ျပန္လိုက္ေသာဥပေဒ၊
အမိန့္မ်ားကို အတင္းအၾကပ္လိုက္နာေစျခင္းအားျဖင့္ ဥပေဒ စည္းေနွာင္ အားရိွရန္
အားထုတ္ၾကသည္။ ဥပေဒမ်ားသည္ တရားမွ်တမႈအေျခခံေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ အေျခအေန
အခိ်န္အခါနွင့္ လိုက္ေလွ်ာညီေထြျဖစ္မႈ့အေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ လူတန္းစားမေရြး၊
လူမို်းဘာသာမေရြး၊ ခဲြျခားမႈမရိွဘဲလိုက္နာ
က်င့္သံုးနိုင္သည့္အေျခအေနအေပၚတြင္လည္းေကာင္း တည္မီွျပဌာန္းမွသာလွ်င္
၎ဥပေဒသည္ စည္းေနွာင္အားရိွမည္ျဖစ္သည္။ အထက္ပါအခ်က္မ်ားနွင့္မညီညြတ္လွ်င္
၎ဥပေဒအား လိုက္နာက်င့္သံုးရန္အေၾကာင္း ေပၚေပါက္မည္မဟုတ္ေခ်၊
ပညာရွင္ Woodrow Wilson က
ဥပေဒတို့သည္ ေခတ္ကာလသမယ အခိ်န္အခါတို႔နွင့္မညီညြတ္၊ တိုင္းသူ ျပည္သားတို့၏
တိုးတက္ျမင့္မားလိုသည့္ စိတ္သေဘာထားကိုမမီ၊ ေနာက္က်န္၍ေနေခ်က ထိုဥပေဒကို
ကူ်းလြန္ျခင္းသည္ ဥပေဒကိုလိုက္နာျခင္းထက္ပို္၍ျမင့္ျမတ္သည္ဟု ဆိုခဲ့သည္၊၊
အခု်ပ္အားျဖင့္ဆိုလွ်င္
စည္းေနွာင္အားမရိွေတာ့လွ်င္ဥပေဒသည္ ဥပေဒမမည္ေတာ့ေပ။ ဥပေဒတန္ဘိုး
မရိွေတာ့ေခ်၊ ထိုအေျခအေနမို်း၌ တည္ဆဲဥပေဒတရပ္သည္ပင္လွ်င္ သာမန္စည္းကမ္း
ခ်က္မွ်ေလာက္ပင္ အသံုး၀င္ခ်င္မွ၀င္ေတာ့မည္ျဖစ္ေပသည္။ ထို့ေၾကာင့္ပင္
ဥပေဒတို့သည္ လက္ရိွွ ျဖစ္တည္ေနေသာ လူမႈ အသိုင္းအ၀ိုင္းနွင့္
လိုက္ေလွ်ာညီေထြမႈျဖစ္ေစရန္အတြက္ တျဖည္းျဖည္းျခင္းျဖစ္ေစ၊
အခါအားေလွ်ာ္စြာျဖစ္ေစ ေျပာင္းလဲလွ်က္ရိွသည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္ေပသည္။
ေခတ္စနစ္ေျပာင္းလဲမႈနွင့္ လိုက္ေလွ်ာညီေထြစြာ ေျပာင္းလဲ
မႈမရိွေသာဥပေဒမ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္းနွင့္ စည္းေနွာင္အားေလွ်ာက်လာကာ
ေနာက္ဆံုးတြင္ ဥပေဒအျဖစ္ မည္သူကမွ်အသိအမွတ္မျုပၾကေတာ့ေပ။
ထို့ေၾကာင့္တခိ်န္တခါက လူအမ်ားေလးစားလိုက္နာခဲ့ၾကေသာ
ဓေလ့ထံုးတမ္းဥပေဒတခို့်ကို ယေန့အခိ်န္အခါတြင္
လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းမရိွၾကေတာ့သည္ကို ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
၂ - ၂ - ၃။ အေကာင္အထည္ေဖၚေပးရမည့္ အဖဲြ႔အစည္း။ ( Law Enforcement Body )
ေရဘုယ်အားျဖင့္
ဥပေဒတရပ္ကို ထုတ္ျပန္လိုက္သည့္ေန့မွစ၍ အာဏာသက္ေရာက္မႈရိွသြားျပီျဖစ္၍
၎ဥပေဒကို အဆင့္အတန္း၊ ဘာသာ၊ လူမို်းမခဲြျခားဘဲ တျပည္လံုးအတိုင္းတာျဖင့္
လိုက္နာက်င့္သံုးရေပမည္။ ထိုသို့လိုက္နာက်င့္သံုးနိုင္ရန္အတြက္
လိုအပ္ေသာအစီအမံမ်ားကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ သို့မွသာလွ်င္
ဥပေဒသည္ သက္၀င္လႈပ္ရွားလာမည္ျဖစ္၍ ဥပေဒ၏ အကို်းေက်းဇူးမ်ား
ရရိွခံစားနိုင္မည္ ျဖစ္သည္။
ဥပေဒတရပ္အား
အေကာင္အထည္ေဖၚရာတြင္ ဥပေဒထိန္းသိမ္းေရး၀န္ထမ္းမ်ား၏ အခန္းက႑မွာ အလြန္
အေရးၾကီးပါသည္။ ဥပေဒထိန္းသိမ္းေရး၀န္ထမ္းဆိုသည္မွာ ဖမ္းဆီးျခင္းနွင့္
ခု်ပ္ေနွာင္ျခင္းတာ၀န္တြင္ ပါ၀င္ သူမ်ားကိုဆိုလိုပါသည္။ အထူးသျဖင့္
ရဲတပ္ဖဲြ့နွင့္သက္ဆိုင္ေသာ အာဏာမ်ားကို က်င့္သံုးလုပ္ကို ေဆာင္ရြက္ ရန္
ခန့္ထားျခင္း၊ သို့မဟုတ္ တာ၀န္ေပးအပ္ျခင္းခံရေသာ
ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုဆိုလိုပါသည္။ ေထာင္မႉး၊ ေထာင္ပိုင္၊
ရဲလုပ္ငန္းကိုလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေသာ လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ား သို့မဟုတ္
နိုင္ငံေတာ္မွခန့္အပ္ျခင္းခံရေသာ အထူးလံုျခံုေရး သို့မဟုတ္
ကင္းတပ္အဖဲြ႔သားအားလံုးပါ၀င္ပါသည္။ ၄င္းတို့နွင့္အတူ တရားစီရင္ေရးအရ
တာ၀န္ရိွသူမ်ား၊ အုပ္ခု်ပ္ေရးအရတာ၀န္ရိွသူမ်ားသာမက ျပည္သူတရပ္လံုးပါ၀င္၍
၀ိုင္း၀န္းအေကာင္အထည္ ေဖၚေပးရမည္ျဖစ္သည္။ သက္ဆိုင္ရာဌာနအသီးသီးမွ
၀န္ထမ္းမ်ားနွင့္ျပည္သူတို့သည္ မိမိတို့နွင့္ သက္ဆိုင္ သည့္
ခ်မွတ္ထားေသာစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားနွင့္အညီ မူေဘာင္အတြင္းမွ ဥပေဒအား
သက္၀င္လႈပ္ရွားမႈ ရိွေစရန္ တာ၀န္တရပ္အေနျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚေပးရမည္ျဖစ္သည္။
တရားရံုးမ်ားအေနျဖင့္
သက္ဆိုင္ရာတရားဥပေဒအရ လြတ္လပ္စြာတရားစီရင္ရာတြင္ က်င့္ထံုးဥပေဒမ်ား၊
တရားရံုးလက္စဲြမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ရဲမ်ားအေနျဖင့္ ရဲအက္ဥပေဒ၊ ရာဇသတ္
က်င့္ထံုးဥပေဒမ်ားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အက်ဥ္းေထာင္မ်ားအေနျဖင့္
အက်ဥ္းေထာင္လက္စဲြမ်ားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္းစသျဖင့္ သတ္မွတ္ထားသည့္
ဥပေဒစည္းကမ္းခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာက်င့္သံုးျခင္းအားျဖင့္ ဥပေဒမ်ားကို
အေကာင္ ထည္ေဖၚေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူလူထုအေနျဖင့္လည္း
အထက္ပါတရားစီရင္ေရးဌာန၊ ရဲဌာနစသည့္ ဌာန ဆိုင္ရာလုပ္ငန္းမ်ားကို
ေခ်ာေမြ႔စြာလည္ပတ္နိုင္ေရးအတြက္ တာ၀န္တရပ္အေနျဖင့္ ၀ိုင္း၀န္းကူညီေဆာင္ရြက္
ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။
မႈခင္းတရပ္ျဖစ္ပြားလာပါက
ရဲမ်ားကတရားခံကို ရွာေဖြေဖၚထုတ္ဖမ္းဆီးကာ က်င့္ထံုးဥပေဒပါျပဌာန္းခ်က္ရ၊
ျပည့္စံုေအာင္ေဆာင္ရြက္၍ တရားခံအားတရားရံုးသို့ တရားစဲြဆိုတင္ပို့ ရပါသည္။
တရားရံုးမွ ၎အမႈအား တရားနည္းလမ္းက်စြာစစ္ေဆးၾကားနာျပီး လိုအပ္သလို
စီရင္ရမည္ျဖစ္သည္။ တရားရံုး၌လည္း ေရွ့ေနေရွ့ရပ္၊ အမႈလိုက္တို့က
မိမိတို့သက္ဆိုင္ရာတာ၀န္ကို ေဆာင္ရြက္ရသည့္အျပင္ ျပည္သူမ်ားကလည္း ၎အမႈတြင္
အမွန္တရားေပၚေပါက္ေစရန္အတြက္ သက္ေသခံခ်က္မ်ားေပးရန္ လိုအပ္လာပါက
သက္ေသခံခ်က္ေပးရ ပါသည္။
ျပည္သူတေယာက္အေနျဖင့္
မိမိေရွ့ေမွာက္၌ တစံုတေယာက္က ျပစ္မႈကူ်းလြန္လွ်င္ (သို့) ကူ်းလြန္ရန္
အားထုတ္လွ်င္ သက္ဆိုင္ရာရဲစခန္းသို့ျဖစ္ေစ၊ တရားရံုးသို့ျဖစ္ေစ
တိုင္တန္းရမည္ျဖစ္သည္၊၊ လိုအပ္လွ်င္ တရားခံအားဖမ္းဆီးျပီး
အနီးဆံုးရဲစခန္းသို့အပ္နံွရမည္ျဖစ္ေပသည္။ ျပည္သူမ်ားသည္ မိမိ၏အကိူ်းစီးပြား
ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ထိခိုက္နစ္နာမႈအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း
သက္ဆိုင္ရာသို႔ တိုင္တန္း ခြင့္ရိွျပီး ထိုတိုင္တန္းခ်က္ကို
သက္ဆိုင္ရာမွအေရးယူ ေဆာင္ရြက္ေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုအခြင့္အေရးတို့အား ဥပေဒအရ
သတ္မွတ္ေပးထားျခင္းျဖစ္သည္၊၊
အခဳ်ုပ္အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္
ျပဌာန္းဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒနွင့္ စည္းကမ္းဥပေဒမ်ားအား သက္၀င္လႈပ္ရွားလာေစရန္
သက္ဆိုင္ရာအဖဲြ႔အစည္းမ်ားနွင့္ ျပည္သူမ်ားက၀ိုင္း၀န္း၍
အေကာင္အထည္ေဖၚေပးရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ မဟုတ္လွ်င္မူ
ဥပေဒဟူသည္မွာစာရြက္ေပၚတြင္ရိွေသာ အကၡရာမွ်သာျဖစ္ျပီး၊
အသက္၀င္လႈပ္ရွားနိုင္မည္ မဟုတ္သည့္အျပင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းလည္း
ရိွနိုင္မည္မဟုတ္ေပ၊၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ မထြန္းကားေသာ နိုင္ငံမ်ား၏
ဥပေဒအအေကာင္အထည္ေဖၚမႈ ကိစၥမ်ားကို ေလ့လာၾကည့္မည္ဆိုပါက ဥပေဒကို အဓိက
အေကာင္အထည္ေဖၚေပးရမည့္ ရဲမ်ား၊ တရားရံုးမ်ားသည္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈအပါအ၀င္
အဂတိတရား ေလးပါး လိုက္စား၍ က်င့္၀တ္ပ်က္ျပားကာ အမွန္တရားရွာေဖြေရးကို
မ်က္ကြယ္ျပဳလွ်က္ရိွၾကသည္ကို ေတြ႔ရ မည္ျဖစ္ေပသည္။ တရားဥပေဒ
စိုးမိုးမႈမရိွေသာနိုင္ငံမ်ား၌ ျပည္သူလူထု၏အေနအထားမွာ တရားဥပေဒ၏
အကာအကြယ္ကိုမရရိွဘဲ၊ ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ား
ခို်းေဖါက္ျခင္း ခံေနရ သည္ကိုေတြ႔ရမည္ျဖစ္ေပသည္။
၂ - ၂ - ၄။ လိုက္နာရမည့္ ျပည္သူလူထု ( Subject People )
တရားဥပေဒဆိုသည္မွာ
ျပည္သူမ်ား၏အကို်းစီးပြားကိုကာကြယ္ရန္၊ ျပည္သူမ်ား၏
စိတ္နွလံုးခ်မ္းသာေစရန္နွင့္ လူေကာင္းသူေကာင္းမ်ား
ဆက္လက္ရပ္တည္နိုင္ခြင့္ရိွရန္၊ ျပည္သူျပည္သား အားလံုးေကာင္းကို်းအတြက္
ေပၚေပါက္လာျခင္းျဖစ္သျဖင့္ ျပည္သူျပည္သားမ်ားသည္တရားဥပေဒကို
တေသြမတိမ္းလိုက္နာရန္ လိုအပ္ ပါသည္။
တရားဥပေဒကိုလိုက္နာသည္ဆိုရာ၌
ဥပေဒ၏သေဘာအနက္အဓိပၸါယ္ကို ျပည္သူတိုင္းက သိရိွနားလည္ သေဘာေပါက္ခံယူ၍
လိုက္နာက်င့္သံုးရမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္သူတို့၏ ေကာင္းကို်း ခ်မ္းသာမႈအတြက္ ဥပေဒ
သည္ေပၚထြက္လာရျခင္းျဖစ္လွ်င္ လိုက္နာရမည့္တာ၀န္မွာျပည္သူမ်ားပင္
ျဖစ္ပါသည္။ သို့ရာတြင္ ျပည္သူတို့၏ အခြင့္အေရးအားမတရားဆံုးရံႈးေစျပီး၊
အခြင့္ထူးခံလူနည္းစု အတြက္သာ အကို်းျဖစ္ထြန္းေစမည့္ ဥပေဒျဖစ္မည္ ဆိုလွ်င္မူ
၎ဥပေဒကိုျပည္သူမ်ားကလိုက္နာရန္ မလိုေခ်။ အာဏာရွင္တို့သည္
တရားမွ်တမႈမရိွေသာ ဥပေဒ မ်ားကို ထုတ္ျပန္ေစကာ ျပည္သူတို့အား
အတင္းအၾကပ္လိုက္နာေစရန္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္မွာ လူ့သမိုင္း
ျဖစ္စဥ္တေလွ်ာက္၌ရိွခဲ့ပါသည္။ ထို့ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ေခတ္ကာလအေလွ်ာက္
လူမႈေတာ္လွန္ေရးၾကီးမ်ား ျဖစ္ပြား ခဲ့သည္ကို ကမၻာ့ သမိုင္းျဖစ္စဥ္တေလွ်ာက္၌
ေတြ့ရိွရမည္ျဖစ္ေပသည္။
ဂ်ာမန္ျုပျပင္ေရးသမား
မာတင္လူသား (၁၄၀၃-၁၅၄၆) က ဧကရာစ္ဘုရင္သည္ ဥပေဒကို မ်က္နွာလဲႊ ခဲျပစ္
လုပ္လွ်င္ ျပည္သူတို့က ဘုရင္၏ၾသဇာကို ခံရန္မလိုဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္၊၊
၁၆ ရာစုကုန္ခါနီး ျပင္သစ္ျပည္၌ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ ေပၚလီတစ္ (Politiques)
အမည္ရိွ နိုင္ငံေရးပါတီတခု၏ ယံုၾကည္ခ်က္ကား
ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာဥပေဒသမ်ားနွင့္ တရားဥပေဒမ်ားသည္ လူအမ်ား၏
အကို်းစီးပြား နွင့္ ဆန့္က်င္ပါက နိုင္ငံေတာ္ကóကိက္သလိုအေရးယူရမည္
ဟူ၍ျဖစ္သည္၊၊
ဥပေဒတရပ္ကို ျပည္သူတရပ္လံုးက
လိုက္နာျခင္းမရိွလွ်င္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ လက္ခံနိုင္ ျခင္းမရိွလွ်င္လည္း
ေကာင္း ထိုဥပေဒသည္ စည္းေနွာင္အားမဲ့သြားသျဖင့္ သာမန္စည္းမ်ဥ္း
စည္းကမ္းတရပ္မွ်သာ ျဖစ္သြားေတာ့ သည္။ ထို့ေၾကာင့္ ဥပေဒတရပ္သည္
စည္းေနွာင္အားရိွ၊ မရိွ (သို့) ၾသဇာအာဏာ သက္ေရာက္မႈရိွမရိွ ဆိုရာ၌ ၎ဥပေဒကို
မည္သည့္ရည္ရြယ္္ခ်က္္ျဖင့္ ထုတ္ျပန္ရေၾကာင္း၊ ျပည္သူလူထုမွလည္း
လက္ခံသေဘာတူ လိုက္နာက်င့္သံုးနိုင္ေၾကာင္းအျပင္ ၄င္းဥပေဒသည္
တရားမွ်တမႈရိွေၾကာင္း မွတ္ယူနိုင္သည့္ အေျခအေန မို်းျဖစ္မွသာလွ်င္ ၎ဥပေဒ၌
စည္းေနွာင္အားရိွသည္ဟု ေခၚဆို၍ရသည္။
တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့သည့္၊
တနည္းအားျဖင့္ မတရားသည့္ဥပေဒ၊ အမိန့္၊ စည္းကမ္းတို့ကို လိုက္နာရန္မလိုေခ်၊
ထိုသို့မလိုက္နာျခင္းအားျဖင့္အဆိုပါ ဥပေဒ၊ အမိန့္စည္းကမ္းတို့သည္လည္း
စည္းေနွာင္အားမဲ့သျဖင့္ သာမန္ စည္းကမ္းခ်က္ေလာက္ပင္
တန္ဘိုးရိွနိုင္မည္မဟုတ္ေခ်၊ အမ်ားျပည္သူတို့မလိုက္နာ၊ မက်င့္သံုးနိုင္ေသာ
ဥပေဒ တရပ္ကို ထုတ္ျပန္သည့္ေန့မွာပင္ ထိုဥပေဒမွာပ်က္ပ်ယ္ျပီးျဖစ္ရမည္ဟု
ေဒါက္တာဘဟန္က မိန့္ဆိုခဲ့ဖူးသည္၊၊
No comments:
Post a Comment