ဥပေဒသည္လူတန္းစားမေရြး၊ လူမို်း၊ ဘာသာမေရြး၊ က်ားမမေရြး၊ လူအားလံုးနွင့္ သက္ဆိုင္သျဖင့္ ဥပေဒေရွ႕ေမွာက္၌ခဲြျခားမႈမရိွေပ။ ဥပေဒသည္ အဆင့္အတန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ လူတန္းစားေသာ္လည္း ေကာင္း ခဲြျခားမႈရိွခဲ့လွ်င္ ဥပေဒသည္မတရားေသာ အမိန္႔သာလွ်င္ျဖစ္ေပသည္။ ဥပေဒသည္ လူပုဂၢိဳလ္အေပၚ ၌ခဲြျခားမႈမရိွသည့္အျပင္ လူပုဂၢိဳလ္သည္လည္း ဥပေဒ၏ေရွ႕ေမွာက္၌ ခဲြျခားမႈမရိွရေပ။ လူအားလံုးသည္ ဥပေဒ ၏အကာအကြယ္ကို ရယူပိုင္ခြင့္ရိွရမည္။ ဥပေဒသည္ လူသားအားလံုးအတြက္ျဖစ္ျပီး လူသားအားလံုးအေပၚ၌ တူညီေသာ နည္းလမ္းတမို်းတည္းျဖင့္သာ က်င့္သံုးရန္ျဖစ္သည္။ ထိုအခ်က္ကိုလည္း ဥပေဒအရ ျပဌာန္းထားရိွ ျပီး ျဖစ္ရမည္ ျဖစ္သည္။
ကမၻ
ာ့လူ့အခြင့္အေရးေက်ညာစာတမ္း အပိုဒ္ ၁၀ ၌၊ “အခြင့္အေရးမ်ားနွင့္
တာ၀န္၀တၱရားမ်ားကို အဆံုးအျဖတ္ခံရာတြင္၄င္း၊
ျပစ္မႈေၾကာင္းအရတရားစဲြဆိုျခင္း၌ အဆံုးအျဖတ္ခံရာတြင္၄င္း၊ လူတိုင္းသည္
လြတ္လပ္၍အဂတိမလိုက္စားေသာတရားရံုးေတာ္၏ လူအမ်ားေရွ့ေမွာက္တြင္ တရားမွ်တစြာ
ၾကားနာစစ္ေဆး ျခင္းကို တူညီစြာခံစားပိုင္ခြင့္ရိွသည္”ဟု
ျပဌာန္းထားပါသည။္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာနိုင္ငံသားနွင့္ နိုင္ငံေရး
အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ သေဘာတူစာခု်ပ္ အပိုဒ္ ၁၄ (၁) ၌ လည္း
“တရားရံုးနွင့္ဥပေဒခံုရံုးမ်ား၏ ေရွ့ေမွာက္၌
လူတိုင္းတန္းတူအခြင့္အေရးရိွသည္။ လူတိုင္းသည္ မိမိတို့အေပၚ(သို့မဟုတ္)
အခြင့္အေရးအေပၚ စဲြခ်က္တင္ ျခင္းနွင့္အမိန့္ခ်မွတ္ျခင္းတို့အတြက္
ျပည္သူအမ်ားေရွ့ေမွာက္၌ျဖစ္ေသာ အရည္အခ်င္းရိွျပီး၊ လြတ္လပ္၍ ဘက္မလိုက္ဘဲ
ဥပေဒအရ တည္ေထာင္ထားေသာ တရားစီရင္ေရးရံုးမ်ားတြင္
အမ်ားျပည္သူတို့ေရွ့ေမွာက္၌ ၾကားနာစစ္ေဆးခံရန္ အခြင့္အေရးရထိုက္သည္။”
ဟုေဖၚျပထားပါသည္။ ထို့ျပင္၄င္းစာခု်ပ္၏ အပိုဒ္ ၂၆ ၌ လည္း “လူတိုင္းသည္
ဥပေဒေရွ့ေမွာက္တြင္ အညီအမွ်ျဖစ္ျပီး၊ မည္သည့္နည္းနွင့္မွ်
ခဲြျခားဆက္ဆံမႈမရိွဘဲ ဥပေဒ၏အကာအကြယ္ကို ညီတူညီမွ်ခံစားပိုင္ခြင့္ရိွသည္။ -
-ဤကဲ့သို့ပင္ အသားအေရာင္၊ လိင္၊ ဘာသာ စကား၊ ဘာသာေရး သို့မဟုတ္၊ အျခားအယူအဆ၊
အမို်းသားဇစ္ျမစ္ သို့မဟုတ္ လူမႈေရးဇစ္ျမစ္၊ ဥစၥာဓန၊ မို်းရိုးဇာတိနွင့္
အျခားအဆင့္အတန္းျခားနားမႈရိွေသာလူတို့ကို အစိုးရက တူညီစြာနွင့္
ထိေရာက္စြာအာမခံ ေပးလ်က္ ကာကြယ္ေပးရမည္” ဟုေဖၚျပျပဌာန္းထားပါသည္။
ဥပေဒေရွ့ေမွာက္၌တူညီေသာ
အခြင့္အေရးရိွသည္ဆိုရာတြင္ အမႈနွင့္ပတ္သက္၍ တရားစဲြဆိုသူနွင့္
စြပ္စဲြခံရသူအၾကားတြင္ တဘက္ဘက္သို့မလိုက္ပဲ မွ်တတည့္မတ္စြာတရားစစ္ေဆးစီရင္
နိုင္ရန္မွာ အေရးၾကီး ေသာကိစၥရပ္ျဖစ္ပါသည္။ တရားမွ်တေသာ
စစ္ေဆးစီရင္မႈျဖစ္ေစရန္အတြက္ တရားစဲြဆိုျခင္းခံရသူတိုင္းသည္ အျပစ္ရိွသည္ဟု
သက္ေသထင္ရွားမျပနိုင္သေရြ႕ အျပစ္ကင္းမဲ့သူ ဟုမွတ္ယူခံရခြင့္၊
မိမိအမႈအေပၚခုခံကာကြယ္ ရန္အတြက္ ျပင္ဆင္ရန္အခိ်န္နွင့္ အေထာက္အကူနွင့္
ေရွ့ေနေရွ့ရပ္မ်ားရယူပိုင္ခြင့္၊ တရားစစ္ေဆးစီရင္ျခင္း မတိုင္မီနွင့္
တရားစစ္ေဆးစီရင္ေနေသာအခိ်န္အတြင္း
လြတ္လပ္ေသာတရား၀င္တင္ျပခ်က္ေပးနိုင္ခြင့္၊ မိမိ အေနျဖင့္
သက္ေသမ်ားကိုေမးျမန္းခြင့္နွင့္ မိမိအတြက္သက္ေသမ်ားကိုေခၚယူနိုင္ခြင့္၊
အသနားခံပိုင္ခြင့္စသည္ တို့သည္ အနိမ့္ဆံုးေသာ စံသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားျဖစ္ေပသည္။
ထို့အျပင္
ဥပေဒေရွ့ေမွာက္၌ မည္သူမဆို တူညီေသာအခြင့္အေရးရိွသည္ ဟုဆိုရာ၌ တရားမွ်တမႈ
ျဖစ္ေစရန္အတြက္ မူလျပဌာန္းထားေသာ သင့္တင့္ေလွ်ာက္ပတ္သည့္
စံခိ်န္စံညႊန္းမီဥပေဒမ်ား ရိွေနျပီးျဖစ္ရန္ လိုပါသည္။
နိုင္ငံတခုအတြင္း၌ရိွေသာလူမ်ားအားလံုးသည္ အဆိုပါနိုင္ငံ
အတြင္း၌ျပဌာန္းထားေသာ ဥပေဒမ်ား ကိုလိုက္နာရမည့္တာ၀န္ရိွသူမ်ားျဖစ္သည္
ဆိုသည့္အခ်က္ မွာအေရးၾကီးပါသည္။ မည္သူမဆို နိုင္ငံအတြင္း၌ တည္ရိွေနေသာ
တရားရံုးမ်ား၏ေရွ့ေမွာက္၌ ျပဌာန္းထားေသာဥပေဒမ်ားနွင့္အညီ တရားစီရင္ျခင္းကို
လိုက္နာရ မည္ျဖစ္ျပီး၊ မည္သည့္အစိုးရ၀န္ထမ္း၊ အရာရိွ၊ အာဏာပိုင္မွ်
ထိုအခ်က္ကိုေရွာင္လဲႊခြင့္မရိွေပ။ ထို့အတူ မည္သည့္ အာဏာပိုင္
အစိုးရအရာရိွကမွ် မိမိတို့ရရိွထားေသာအာဏာကို အလဲြသံုးစားျုပ၍ ဥပေဒကို
မထီမဲ့ျမင္ ျပုျခင္း မျပုလုပ္နိုင္ေပ။ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားသည္
မည္သူ့ကိုမွ်မ်က္နွာလိုက္ျခင္း၊ ဘက္လိုက္ျခင္းမရိွဘဲ တရားမွ်တမႈနွင့္
လြတ္လပ္စြာတရားစီရင္မႈအတြက္ ဥပေဒေရွ့ေမွာက္တြင္ အားလံုးအတူတူပင္ျဖစ္ သည္ဆို
သည့္ အခ်က္ပင္ျဖစ္ေပသည္။
ဆက္စပ္မႈအရ၊
ခြ်င္းခ်က္တခုအေနျဖင့္သိထားသင့္သည့္အခ်က္မွာ တရားရံုး၏စီရင္ပိုင္ခြင့္
အာဏာမွ (ဥပေဒအရ) ကင္းလြတ္ခြင့္ရသူမ်ားအေၾကာင္းျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္-
အဂၤလိပ္ တရားရံုးသည္ အဂၤလန္ နိုင္ငံအတြင္း ေနထိုင္သူမ်ားအေပၚ
စစ္ေဆးစီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာရိွသည္။ သို့ရာတြင္ ¹ခြင္းခ်က္အေနျဖင့္ နိုင္ငံ
ျခားၾကီးအကဲမ်ား၊ သံတမန္အဖဲြ႔၀င္မ်ားျဖစ္လွ်င္ အဂၤလိပ္တရားရံုး၏
စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရၾက ေပသည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္လည္း
တရားမမႈမ်ားနွင့္ပတ္သက္၍ နိုင္ငံျခားအၾကီးအကဲမ်ားသည္ ျမန္မာနိုင္ငံ
တရားရံုး၏ စီရင္ပိုင္ခြင့္အာဏာမွ ကင္းလြတ္ခြင့္ရိွေၾကာင္း
တရားမက်င့္ထံုးဥပေဒပုဒ္မ (၈၃) မွ (၈၆) အထိ တို့တြင္
သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားေပသည္။ သို့ရာတြင္ျပစ္မႈနွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္
ထိုကဲ့သို့သီးျခားသတ္မွတ္ ျပဌာန္းထားျခင္းမရိွသည့္အျပင္ ရာဇသတ္ၾကီးေခၚ
ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒတြင္ မည္သူမဆိုျပစ္မႈကူ်းလြန္လွ်င္ အျပစ္ေပးျခင္းခံရမည္ဟု
ျပဌာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ နိုင္ငံျခားအၾကီးအကဲမ်ားကို ကင္းလြတ္ခြင့္မ်ား
ေပးရာ၌ နွစ္မို်းနွစ္စားရိွေပသည္။ ပထမတမို်းမွာ ပုဂၢိဳလ္ေရးကင္းလြတ္ခြင့္
ျဖစ္ျပီး၊ ဒုတိယတမို်းမွာ ပစၥည္းဆိုင္ ရာကင္းလြတ္ခြင့္ တို့ျဖစ္သည္။
၁၉၆၁ ခုနွစ္ ဗီယင္နာကြန္ဗင္းရွင္းတြင္ သံအဖဲြ႔အၾကီးအကဲ (၃) မို်းကိုေဖၚျပထားသည္။ ၄င္းတို့မွာ
(က) နိုင္ငံမ်ား၏အၾကီးအကဲမ်ားထံသို့ ေစလႊတ္ခန့္အပ္သည့္ သံအမတ္ၾကီးမ်ား၊
ရဟန္း မင္းၾကီး၏ သံတမန္ မ်ား၊ အဆင့္ညီ အျခားသံအဖဲြ့အၾကီးအကဲမ်ား။
(ခ) နိုင္ငံမ်ား၏အၾကီးအကဲ မ်ားထံသို့ ေစလႊတ္ခန့္အပ္သည့္ သံတမန္မ်ား၊ သံအမတ္မ်ားနွင့္ ရဟန္းမင္းၾကီး၏ သံတမန္ငယ္မ်ား။
(ဂ)နိုင္ငံျခားေရး၀န္ၾကီးမ်ားထံ ေစလႊတ္ခန့္အပ္သည့္ သံရံုးတာ၀န္ခံမ်ား ဟူ၍ျဖစ္သည္။
၁၉၆၁ ခုနွစ္ ဗီယင္နာကြန္ဗင္းရွင္း၊ အပိုဒ္ ၄၁ တြင္ သံတမန္တို့လိုက္နာရမည့္ က်င့္၀တ္သိကၡာမ်ားကို ေဖၚျပထားရာတြင္
(၁) အခြင့္အေရးနွင့္ကင္းလြတ္ခြင့္မ်ားရရိွသူအားလံုးသည္ မိမိ တို့၏
အခြင့္အေရးမ်ားနွင့္ ကင္းလြတ္ခြင္မ်ားကို မထိခိုက္ေစဘဲ လက္ခံသည့္နိုင္ငံ၏
တရားဥပေဒ မ်ားနွင့္ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ားကိုေလးစားရန္ တာ၀န္ရိွၾကသည္။
ထို့အျပင္ ၄င္းတို့သည္ ထိုနိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းေရးရာကိစၥမ်ားတြင္
၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္းမျပုရန္လည္း တာ၀န္ရိွသည္။
(၂) ေစလႊတ္ သည့္နိုင္ငံက သံအဖဲြ့အား လဲႊအပ္ေသာ လက္ခံသည့္နိုင္ငံနွင့္
ေဆာင္ရြက္ရမည့္ရံုးကိစၥအားလံုးကို လက္ခံသည့္ နိုင္ငံျခားေရး၀န္ၾကီးဌာန၊
သို့မဟုတ္၊ သေဘာတူၾကသည့္ အျခား၀န္ၾကီးဌာနနွင့္ ျဖစ္ေစ၊ ထိုဌာနမွတဆင့္ျဖစ္ေစ
ေဆာင္ရြက္ရမည္။
(၃) ဤကြန္ဗင္းရွင္းအရျဖစ္ေစ၊ နိုင္ငံအမ်ား လက္ခံသည့္
အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒပါ အျခားစည္းမ်ဥ္းမ်ားအရ ျဖစ္ေစ၊
ေစလႊတ္သည့္နိုင္ငံနွင့္ လက္ခံသည့္နိုင္ငံတို့အတြက္ တည္ဆဲအထူးသေဘာတူ
စာခု်ပ္မ်ားအရျဖစ္ေစ၊ ခ်မွတ္ထားေသာ သံအဖဲြ႔၏လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ားနွင့္
ဆန့္က်င္၍ သံအဖဲြ႔ဥပစာကို မည္သို့မွ်အသံုးမျုပရ။ ဟုေဖၚျပ ထားပါသည္။
ထိုကဲ့သို့ သံတမန္မ်ားအတြက္ ကင္းလြတ္သက္သာခြင့္မ်ားေပးထားျခင္းကို (Diplomatic Immunity)
ေပးထားျခင္းျဖစ္သည္ဟုဆိုပါသည္။ ၄င္းတို့သည္ ေရာက္ရိွေနေသာနိုင္ငံ၏
ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒနွင့္ တရားမဥပေဒမ်ားကို လိုက္နာေစျခင္းမွ
ကင္းလြတ္ခြင့္ရသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment