အားလံုးေသာဥပေဒမ်ားသည္
တည္ဆဲဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့္ ကိုက္ညီရမည္ျဖစ္ျပီး ဖဲြ႔စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားသည့္ လြတ္လပ္ခြင့္နွင့္
အခြင့္အေရးမ်ားကို ခို်းေဖါက္ခြင့္မရိွေစရ။
All laws must be in accordance with the constitution and not violate the liberties and rights enshrined therein.
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတခုသည္
နိုင္ငံေတာ္အား မည္သည့္ပံုစံျဖင့္ဖဲြ႔စည္းသည္ကို၄င္း၊ မည္သည့္စည္းမ်ဥ္း
မ်ားနွင့္ အုပ္ခု်ပ္သည္ကို၄င္း၊ စသည္တို႔ကို ေရးဆဲြထားသည့္ ဥပေဒျဖစ္သျဖင့္
နိုင္ငံတခုတြင္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒသည္
အေရးပါဆံုးနွင့္အျမင့္ဆံုးျဖစ္ျပီး၊ အဆိုပါ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့္အညီ
နိုင္ငံေတာ္အာဏာၾကီး (၃) ရပ္ကို ခဲြေ၀က်င့္သံုးရျခင္းျဖစ္ေပသည္။ ထို့ျပင္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ အစိုးရက ျပည္သူလူထု၏အခြင့္အေရးကို
မခို်းေဖါက္နိုင္ေရးအတြက္ ကာကြယ္ရန္လည္းျဖစ္ေပသည္။
ဂြ်န္ေအာ္စတင္ က ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသည္ အစိုးရအေဆာက္အအံုကိုတည္
ေဆာက္ေပးသည္ ဟူ၍၎၊ ဒိုင္ခီ ကဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုသည္မွာ နိုင္ငံေတာ္၏
အခု်ပ္အျခာအာဏာမ်ားကို ခဲြေ၀က်င့္သံုး ရာတြင္လည္းကာင္း၊
လက္ေတြ႔က်င့္သံုးရာတြင္လည္းေကာင္း တိုက္ရိုက္ (သို႔မဟုတ္) သြယ္၀ိုက္၍
သက္ဆိုင္ ေသာ စည္းကမ္းဥပေဒမ်ားျဖစ္သည္ ဟူ၍၎- စသည္ျဖင့္ အနက္အဓိပၸါယ္
ဖြင့္ဆိုၾကပါသည္။
ကမၻာ့ကုလသမဂၢအဖဲြ႔ၾကီး၏ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လူ့အခြင့္အေရးေက်ညာစာတမ္းတြင္
အခြင့္အေရး မ်ားနွင့္ပတ္သက္၍ နိုင္ငံသားမ်ား၏အခြင့္အေရးမ်ား
နိုင္ငံေရးဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ား စီးပြာေရး၊ လူမႈေရးနွင့္
ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာအခြင့္အေရးမ်ားဟူ၍ ေဖၚျပပါရိွပါသည္။ ၂၀ ရာစုေခတ္၌
ေရးဆဲြလာခဲ့ၾကေသာ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမ်ားတြင္ နိုင္ငံသားမ်ား၏
မူလအခြင့္အေရးဆိုင္ရာ အခန္းက႑မ်ားကို ထည့္သြင္းေဖၚျပလာခဲ့ၾက
သည္ကိုေတြ႔ျမင္ရေပသည္။
မူလအခြင့္အေရးမ်ားနွင့္ပတ္သက္ျပီး နိုင္ငံေတာ္ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခု်ပ္ပံု
အေျခခံဥပေဒမ်ားတြင္ ထည့္သြင္း ျပဌာန္းၾကရာ၌ အဓိကအားျဖင့္
နိုင္ငံသားျဖစ္မႈအခန္းက႑၊ ညီမွ်မႈနွင့္လြတ္လပ္မႈအခြင့္ အေရးမ်ားအခန္း က႑၊
ယဥ္ေက်းမႈ၊ ပညာေရးနွင့္စီးပြားေရးဆိုင္ရာအခန္းက႑နွင့္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အကာအကြယ္ ရယူနိုင္ေသာ
အခြင့္အေရးဆိုင္ရာအခန္းက႑တို့ျဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကိုက်င့္သံုးေသာ
နိုင္ငံတြင္ျဖစ္ေစ၊ အရင္းရွင္စနစ္ကိုက်င္သံုးေသာနိုင္ငံတြင္ျဖစ္ေစ၊
၄င္းတို့၏ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမ်ား၌ ဤကဲ့သို့ေသာ ညီမွ်မႈ အခြင့္အေရး၊
လြတ္လပ္မႈအခြင့္အေရးမ်ားကို ထည့္သြင္းေရးဆဲြျပဌာန္းၾကစျမဲျဖစ္ေပသည္။
ဆိုရွယ္လစ္
(သို့) ကြန္ျမူနစ္စနစ္ကိုက်င့္သံုးေသာနိုင္ငံမ်ား၏
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမ်ားတြင္ ထူးျခားခ်က္အျဖစ္ ေတြ႔ရသည္မွာ
နိုင္ငံသားမ်ားအတြက္ မူလအခြင့္အေရးမ်ားကို ထည့္သြင္း ျပဌာန္းထားသကဲ့သို့
နိုင္ငံသားမ်ား၏ တာ၀န္မ်ားကိုလည္း ပူးတဲြထည့္သြင္းျပဌာန္းေလ့ရိွျခင္းပင္
ျဖစ္ေပသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ဆိုလွ်င္ ၁၉၇၄ ခုနွစ္ ျပည္ေထာင္စုဆိုရွယ္လစ္
သမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၆၈ တြင္
“ဤဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို လိုက္နာေစာင့္ထိန္းရန္
နိုင္ငံသားတိုင္း၌ တာ၀န္ရိွသည္။ ထို့ျပင္ ဆိုရွယ္လစ္ လူ႔
ေဘာင္တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ခ်မွတ္ထားေသာဥပေဒမ်ား၊ အလုပ္ခြင္စည္းကမ္းမ်ား၊
ေဒသဆိုင္ရာ စည္း ကမ္းမ်ားကို လိုက္နာရန္နွင့္ နိုင္ငံေတာ္ကေပးအပ္ေသာ
တာ၀န္မ်ားကိုေက်ျပြန္စြာ ထမ္းေဆာင္ရန္လည္း တာ၀န္ရိွသည္။” ဟုထည့္သြင္းျပဌာန္းထားေပသည္။
အားလံုးေသာ ျပဌာန္းဥပေဒမ်ားသည္ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွအေျခခံျပီး
ျဖစ္ေပၚလာရသည္ျဖစ္ သည္။ အခို့်ေသာနိုင္ငံမ်ား၏
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမ်ားတြင္ ရပိုင္ခြင့္ဆို္င္ရာျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို
မူလအခြင့္ အေရးမ်ားအခန္း၌ ထည့္သြင္းျပဌာန္းေလ့ရိွၾကျပီး၊
အခို့်ေသာနိုင္ငံမ်ား၌မူ နိုင္ငံေတာ္၏၀ါဒရည္ညႊန္းခ်က္မ်ား အျဖစ္ေဖၚျပ၊
ျပဌာန္းၾကသည္ကိုေတြ႔ရေပသည္။ မည္သို့ဆိုေစကာမူ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ
ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို သတ္မွတ္ထည့္သြင္းျပဌာန္းျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။
အျခားေသာဥပေဒမ်ားမွာ မူရင္းအေျခခံဥပေဒ၏ ခြင့္ျပုခ်က္ ေဘာင္အတြင္းမွသာ
ေရးဆဲြျပဌာန္းရျခင္းျဖစ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္ အဆိုပါဥပေဒမ်ားသည္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အရ ခြင့္ျပုခ်က္၊ အာမခံခ်က္ေပးထားေသာ
ျပည္သူတို့၏လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား၊ အခြင့္အေရးမ်ားကိုခို်းေဖာက္၍ မရေခ်။
၁၉၇၄ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စု ဆိုရွယ္လစ္ သမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ အခန္း (၁၁) ၌ “နိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးနွင့္
တာ၀န္၀တ္တရားမ်ား”
အား ထည့္သြင္းျပ ဌာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရေပသည္။ အဆိုပါအခန္း (၁၁) ၏ ပုဒ္မ
၁၅၉(က) ၌ “နိုင္ငံသားတိုင္း၏ ပုဂၢိဳလ္ဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈနွင့္
လံုျုခံမႈအတြက္ အာမခံခ်က္ရိွေစရမည္”
ဟု၄င္း၊ ၁၅၉ (ခ)၌ “သက္ ဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရးအဖဲြ႔၏ ခြင့္ျပုခ်က္ မရိွပဲ
နိုင္ငံသားတဦးကို နွစ္ဆယ့္ေလးနာရီထက္ ေက်ာ္လြန္၍ ခု်ပ္ေနွာင္ထားျခင္းမျုပရ”
ဟုျပဌာန္းထားေသာ္ လည္း၊ လက္ေတြ႔တြင္မူ မဆလေခတ္ တေလ်ာက္လံုး၌
အာဏာပိုင္တို့သည္ ၄င္းတို့မသကၤာသူမ်ားကို အခိ်န္မ ေရြး၊ အေၾကာင္းျပခ်က္
မခိုင္လံုပဲဖမ္းဆီးျခင္း၊
ၾကာရွည္ၾကာျမင့္စြာဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းထားျခင္းျဖင့္ ဖဲြ႔စည္းပံု
အေျခခံဥပေဒကို မၾကာခဏခို်းေဖါက္ေလ့ရိွျခင္းမွာ
တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရိွေသာေၾကာင့္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။
၁၉၇၄ ခုနွစ္၊ ျပည္ေထာင္စုဆိုရွယ္လစ္ သမၼတျမန္မာနိုင္ငံေတာ္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၏ ပုဒ္မ ၁၆၅ ၌ “နိုင္ငံေတာ္၏
အာဏာပိုင္အဖဲြ႔အစည္းတရပ္ရပ္တြင္ပါ၀င္ေသာ အဖဲြ႔၀င္တဦးဦးသို့မဟုတ္
နိုင္ငံေတာ္၏ အာဏာ ပိုင္ အဖဲြ႔အစည္းတရပ္ရပ္၊ သို့မဟုတ္ ၀န္ထမ္းတဦးဦး၊
သို့မဟုတ္ ၀န္ထမ္းအဖဲြ႔အစည္းတရပ္ရပ္က ျပည္သူတို့
အပ္နွင္းထားေသာအခြင့္အာဏာကို အလဲြသံုးစားျပဳသျဖင့္ နိုင္ငံသားတဦးဦး၏
အခြင့္အေရးတရပ္ရပ္ သို့မဟုတ္ အကို်းခံစားခြင့္တရပ္ရပ္ ထိခိုက္နစ္နာခဲ့လွ်င္
ယင္းပုဂၢိဳလ္၊ သို့မဟုတ္ ယင္းအဖဲြ႔အစည္းကို တရားစဲြဆိုပိုင္ခြင့္ရိွ သည္။
ယင္းကိစၥနွင့္ပတ္သက္၍ ဥပေဒျပဌာန္းထားရမည္။”
ဟုျပဌာန္းခဲ့သျဖင့္ ၁၉၇၅ ခုနွစ္တြင္ ျပည္သူ့လႊတ္ ေတာ္မွ
ျပည္သူ့လႊတ္ေတာ္ဥပေဒအမွတ္(၂)ျဖင့္ “နိုင္ငံသားမ်ား၏အခြင့္အေရးကို
ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္သည့္ ဥပေဒ”
ကိုထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့ပါသည္။ သို့ရာတြင္ လက္ေတြ႔၌မူ နိုင္ငံသားမ်ားသည္
အဆိုပါဥပေဒကို အကိုးအကားျုပ၍ ၄င္းတို့၏ နစ္နာေသာအခြင့္အေရးမ်ားအတြက္
တရားစဲြဆိုနိုင္ျခင္းမွာ မရိွသေလာက္ပင္ ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးမထြန္းကားသျဖင့္ ဥပေဒမ်ားပင္ရိွေသာ္လည္း “ေပးကားေပး၏
မရ၊” ဆိုသကဲ့သို့ပင္ျဖစ္ပါသည္။
No comments:
Post a Comment